بلبرینگ‌‌های مقطع باریک

بلبرینگ‌‌های مقطع باریک دارای شکل ظاهری مقطع و سطح کمی‌ در مقایسه با قطر خود دارند. چگونگی ساخت و تولید بلبرینگ مراحل مختلفی دارد، این نوع قطعه از طراحی بلبرینگ برای تجهیزات خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بسیار پرقدرت و در سایز کوچک است. از ویژگی‌های بلبرینگ‌ها که دارای وزن کمی‌ است و سایز کوچکی نیز دارد باعث شده که بلبرینگ‌های مقطع باریک نیاز به فضای کمتری برای نصب داشته باشد.
سایر ویژگی‌های بلبرینگ‌‌های مقطع باریک افزایش دقت آن در هنگام چرخش است. بلبرینگ‌‌های مقطع باریکدارای سرعت و دقت بسیار بالایی هستند که داخل دستگاه مورد نظر به صورت دورانی اند که باعث بالا رفتن سرعت دستگاه می‌شوند.

یکی از مواردی که در تولید بلبرینگ‌‌های مقطع باریک در سایز‌های مختلف وجود دارد مقطع ثابت است. به این معنا که در انواع بلبرینگ‌های مقطع باریک در هر اندازه‌ای قطری که ساخته می‌شود مقطع تن‌ها یک اندازه ثابت دارد. بنابراین انواع بلبرینگ‌های مقطع باریک با هر اندازه و قطری که تولید می‌شوند تن‌ها یک اندازه ی ثابت دارند که سبب ارتقای بلبرینگ‌ها و قابلیت اتصال آن به سایر دستگاه‌های دیگر می‌شود.

بلبرینگ‌‌های مقطع باریک در مقایسه با بلبرینگ ماشین آلات راه سازی و بلبرینگ ماشین آلات سنگین دارای قابلیت اتصال هستند. بنابراین این قطعات با انواع بلبرینگ‌های شیار عمیق، چهار نقطه‌ای، تماس زاویه‌ای متصل می‌شوند. میزان قطر خارجی این قطعات برای تماس با بلبرینگ‌‌های مقطع باریک بایستی بین ۲۵ تا ۱۰۰۰ میلیمتر باشد تا امکان اتصال آن برقرار شود. این نوع بلبرینگ‌ها به علت داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد و طراحی می‌توان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد.
به عنوان مثال یکی از صنایع حساس که در آن از این قطعات استفاده می‌شود صنایع هوافضا است. در این صنایع بلبرینگ‌‌های مقطع باریک با متصل شدن سایر قطعات و بلبرینگ‌های موجود وظیفه ی بسیار مهمی‌ را در تحمل بار‌های وارد شده در طراحی و تولید این صنعت برعهده دارند. از دیگر کاربرد‌های موجود در بلبرینگ‌‌های مقطع باریک می‌توان به فیکسچر‌های جوشکاری، ماشین‌های رنگرزی، نساجی، صنایع اپتیک و اپترونیک و همچنین ربات‌های صنعتی اشاره کرد.

دلایل زنگ زدگی و خوردگی بلبرینگ

علت‌های مختلفی برای درست کار نکردن بلبرینگ‌‌های مقطع باریک وجود دارد. یکی از عوامل زنگ زدگی و خوردگی این قطعه می‌باشد. زنگ زدگی شامل تشکیل لایه فیلم اسکیدی، هیدروکسی دی یا کربناته است که در تحت تاثیر فعل و انفعالات شیمیایی بر روی سطوح فلزی ایجاد می‌شود. خوردگی‌ها تحت تاثیر فعل و انفعالات شیمیایی فلز که با ترکیبات تجزیه شده‌اند همراه می‌باشند که به این پدیده اکسیداسیون، اکسید شدن که در اثر تجزیه فعل و انفعالات شیمیایی با یک اسید یا باز گفته می‌شود.

دلایل زنگ زدگی و خوردگی بلبرینگ

۲ دلیل خوردگی بلبرینگ‌ها

خوردگی در اثر ترکیبات شیمیایی در روغن کاری‌ها از جمله ترکیبات کلرین یا سولفور در دمای زیاد تجزیه می‌شود که حالت اسیدی دارد و با شروع خوردگی سطح بلبرینگ منجر به خوردگی آن می‌شود.

راهکارهای پیشگیری از خرابی بلبرینگ‌ها در اثر زنگ زدگی و خوردگی

  • بازرسی منظم روان‌کننده
  • تقویت سیستم آب بندی
  • ایجاد امکانات کافی برای پیشگیری از زنگ زدگی بلبرینگ در زمان انبار کردن آن‌ها.

بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌های استیل عناصر آلیاژی بسیار بالایی دارند، قدرت مقاومت بالایی در برابر خوردگی و اتمسفرهای خورنده همچنین افزایش دما را دارند. بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌های استیل در مقابل زنگ زدگی خوردگی بسیار مقاوم و مستحکم هستند و می‌توانند سال‌ها بدون هیچ زنگ زدگی و خوردگی دوام  بیاورند. یکی از پر مصرف‌ترین مواد و عناصر در طراحی، آلیاژهای فولاد ضد زنگ است که به دلیل داشتن مقاومت بالا در مقایسه با خوردگی عالی است. مقاومت بالای آن به علت داشتن مقادیر زیادی کروم باقی مانده در این آلیاژهای فولادی می‌باشد. به دلیل کم بودن میزان کروم میزان مقاومت به خوردگی آهن را نیز بالا می‌برد.

مطابق با نظریه‌های کلاسیک کروم، با ایجاد یک لایه اکسید سطحی از لایه ضد زنگ که لایه‌های زیرین را از خوردگی محافظت می‌کند و برای ایجاد این لایه محافظ، سطح فولاد ضد زنگ باید در ارتباط با عوامل اکسید‌کننده قرار بگیرد. برای افزایش میزان مقاومت بلبرینگ‌ها نیاز است مقداری عنصر نیکل به فولادهای ضد زنگ افزوده شود. مقدار کافی نیکل در فولاد می‌تواند انعطاف پذیری و ساختار آن را بالا ببرد.

بلبرینگ و رولبرینگ‌های استیل دارای لایه‌های فولاد ضد زنگ هستند در مقایسه با بلبرینگ و رولبرینگ‌های معمولی بار کمتری را تحمل می‌کنند. با بالا رفتن مولیبدن به فولادهای ضد زنگ مقاومت به خوردگی در مقابل یون‌های کلر بالا می‌رود و باعث اضافه شدن آلومینیوم به فولاد‌های ضدزنگ می‌شود که میزان مقاومت بلبرینگ‌ها را نیز در برابر خوردگی‌ها و پوسته شدن در دمای بالا افزایش می‌دهد. همچنین کروم نیز می‌تواند مقاومت خوردگی‌ها را تا حدود زیادی بالا ببرد.

چگونگی انتخاب بلبرینگ‌های صنعتی

چگونگی انتخاب بلبرینگ‌های صنعتی

نقش بلبرینگ‌ در زندگی روزمره بسیار زیاد است، از مهم‌ترین و حساس‌ترین قطعات و صنعتی بلبرینگ‌ها هستند. در واقع بلبرینگ‌ها در محل‌های حساسی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دارای یک سری اشکالات و ایراداتی نیز هستند که باعث به وجود آمدن آسیب‌ها و خساراتی به دستگاه می‌شود و خطرات بسیاری با خود به همراه دارد. اکنون نمونه‌های تقلبی زیادی از انواع بلبرینگ‌ها در بازار موجود است که باعث ایجاد مشکلاتی برای تشخیص اصل بودن این قطعه شده است.

خرید بلبرینگ اصل

برای اینکه چطور می‌توان بلبرینگ اصل را از غیر اصل تشخیص دهیم؟ لازم است از نکات مورد نیاز هنگام خرید بلبرینگ آگاهی داشته باشیم.
قطعاً راه حل‌هایی وجود دارد که شما بتوانید با کمک گرفتن از آن‌ها به راحتی به آن دست پیدا کنید عبارتند از:

  1. یکی از نکات بسیار مهم در تشخیص بلبرینگ اصل این است که حتما پیش از خرید از یک متخصص و یا کارشناس در این زمینه راهنمایی بگیرید.
  2. اطلاعاتی در زمینه‌ی نصب، نوع، تنوع و تولید بلبرینگ دریافت کنید.
  3. مشخص کردن شرایط نصب قبل از خرید بلبرینگ، پیش از هر اقدامی‌ باید اطلاعات کافی و جامعی در خصوص خرید یک بلبرینگ خوب داشته باشید مانند نشیمنگاه بلبرینگ، نوع خار، قطر شفت، فنر دستگاه و در پایان کاربرد بلبرینگ است.
  4. یکی از عالی‌ترین و بهترین راهکار‌ها برای خرید بلبرینگ، بهتر است که این قطعه را بدون واسطه از نمایندگی‌های مجاز فروش در سراسر کشور تهیه کنید. تا در صورتی که نقص یا مشکلی برای قطعه به وجود آمد بتوانید آن را تعویض کنید.
  5. قیمت از دیگر نکات مهم برای خرید بلبرینگ است. یک بلبرینگ گران قیمت، اما با کیفیت خیلی بهتر از بلبرینگ ارزان و بی کیفیت می‌باشد.
  6. خوب است پیش از تعویض بلبرینگ دستگاه به برند آن توجه کنید و یک بلبرینگ با همان برند تهیه کنید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *