بلبرینگ چشمی

بلبرینگ‌های چشمی مانند بلبرینگ ماشین سنگین مناسب‌ترین مدل در صنایع خودروسازی می‌باشند. این دست از بلبرینگ‌ها که بیشتر در سیبک فرمان خودرو به کار می‌روند. البته این نوع از بلبرینگ‌ها نیز به نام چپقی یا سیبک در صنایع گفته می‌شود.

سیبک فرمان چیست؟

نقش بلبرینگ‌ در زندگی روزمره بسیار زیاد است، بلبرینگ‌های چشمی که سیبک نامیده می‌شوند مشابه گوی فلزی است که داخل کاسه قرار دارند که قابلیت آب بندی مناسب می‌باشد و باید مدنظر داشت که سیبک که در حال حاضر برای خودرو تولید می‌شود لازم نیست که از آن نگهداری کنید چنانچه که آسیب ببیند نیز می‌تواند به راحتی این مدل از بلبرینگ را کاملا عوض کرد و مدل دیگری از آن جایگزین کنید این مشکل در گذشته یکی از مشکلاتی رایج بوده است که بایستی برای جلوگیری از این معضل تعمیر و نگهداری شود.

کاربرد سیبک فرمان

از کاربرد‌‌های سیبک فرمان متصل کردن چرخ‌ها به سیستم تعلیق خودرو است که مانند یک محور چرخشی کار می‌کند و در زمان پیچاندن فرمان و عبور از روی دست انداز‌ها نیرو‌‌های وارده‌هایی که به آن وارد می‌شود را تحمل می‌کند. سیبک فرمان در ماشین آلات کار اتصال چرخ‌ها به سیستم تعلیق خودرو را انجام می‌دهد. زمانی که می‌خواهید فرمان را بچرخانید و از دست انداز‌ها عبور کنید نیرویی که به سیبک فرمان وارد می‌شود را تحمل می‌نماید.
سیبک در ماشین آلات و صنایع مختلف کاربرد‌‌های فراوانی دارد که هر کدام به هر دلیلی که خراب شوند در صورتی که نسبت به عوض کردن آن‌ها اقدامات لازم صورت نگیرد نمی‌تواند فرمان خودروی شما را به خوبی انجام دهد و ممکن است آسیب‌های غیر قابل جبران ناپذیری را برای شما رقم بزند.

انواع بلبرینگ چشمی از لحاظ سایزبندی

انواع بلبرینگ‌های چشمی از لحاظ سایزبندی عبارتند از:

  1. بلبرینگ‌های چشمی در اندازه ۱.۲
  2. بلبرینگ‌های چشمی در اندازه ۵.۸
  3. بلبرینگ چشمی اندازه ۱ اینچ
  4. بلبرینگ چشمی در اندازه ۱-۱.۴

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

انواع بلبرینگ‌های چشمی از لحاظ سایزبندی

۱. بلبرینگ‌های چشمی در اندازه ۱-۱.۲

این دست از بلبرینگ‌ها در مقایسه با بلبرینگ ماشین آلات راه سازی ساختار کاملاً ساده‌ای دارند و از لحاظ فیزیکی و شکل ظاهری مانند یاتاقان‌ها می‌مانند که در میان آن‌ها توپی وجود دارد که هرزگرد است و در صورت معکوس در حرکت می‌کند. این نوع یاتاقان در به هر صورتی که بخواهید می‌توانید آن را به راحتی حرکت دهید. در سیستم‌های کانوایری که فاقد موتور است و برای انتقال دادن مواد از نیرو‌‌های انسانی استفاده می‌کند. در این گونه از موارد از بلبرینگ‌های چشمی به عنوان جایگزینی برای تسمه نقاله با فاصله‌های کمی از همدیگر کار می‌کنند و انتقال مواد از طریق نیرو‌‌های انسانی انجام می‌گیرد.

در این شرایط از بلبرینگ‌های چشمی به عنوان جایگزینی برای تسمه نقاله با فاصله‌های نسبتا کم از یکدیگر قرار می‌گیرند و توسط افراد دیگر مواد یا کالا‌ها را روی این نوع از بلبرینگ‌ها با استفاده از ویژگی قابل تحرک در سمت‌های معکوس، به سمت جلو سوق می‌دهند.

۲. بلبرینگ چشمی اندازه ۱.۲

این مدل از بلبرینگ‌ها با ساچمه‌هایی با قطر ۱۲ میلیمتری می‌باشد که به صورت هرزگرد هستند و به شکل دو پیچ می‌باشند.

۳. بلبرینگ‌های چشمی ۵.۸

این سایز بلبرینگ نیز با قابلیت ساچمه با قطر ۱۴ میلیمتری به شکل هرزگرد است که به شکل دو پیچ می‌باشند و از نظر اندازه‌ی ظاهری با بلبرینگ ۱.۲ اینچ فرقی ندارد و فقط می‌توان گفت که این دو مدل در سایز قطر‌‌های ساچمه‌ها با هم تفاوت دارند.

موارد استفاده از بلبرینگ‌های چشمی

همان طور که گفته شد بلبرینگ‌های چشمی از مقاومت بسیار خوبی در برابر تحمل بار برخوردار هستند به همین علت می‌توان از این نوع بلبرینگ‌ها برای مکانیزمی که دارای نیرو‌ها در جهت شعاعی و هم در جهت محوری انجام شود.

موارد استفاده از بلبرینگ‌های چشمی

نشانه‌های خراب بودن سیبک خودرو

سیبک فرمان از قطعاتی است که نقش بسزایی در خودرو دارد، اما با توجه به اینکه این قطعه خیلی مواقع دچار آسیب و مشکل می‌شود لذا به سادگی خراب نمی‌شوند در این مبحث قصد داریم تا شما را نشانه‌های خراب بودن سیبک آشنا کنیم تا در صورت مشاهده‌ی هر کدام از این قطعات فورا اقدامات لازم را انجام دهید:

  1. خلاصی بیش از اندازه‌ی فرمان
  2. کشیده شدن فرمان به یک جهت
  3. کم شدن میزان فرمان پذیری خودرو
  4. لرزش فرمان در حین حرکت در زمان چرخاندن فرمان
  5. ساییدگی در چرخ‌های جلویی خودرو
  6. عدم حرکت خودرو در خط مستقیم و منحرف شدن خودرو در زمان حرکت
  7. شنیدن صدای تق تق در زمان عبور از دست انداز
  8. عدم بازگشت فرمان به موقعیت اصلی خود بعد از چرخش

این قبیل از مشکلاتی معمولا زمان‌هایی که شما می‌خواهید از دست انداز‌ها با سرعت زیاد، زنگ زدگی، چرخاندن فرمان با قدرت بالا، پوسیدگی، رخ دادن تصادف، هرزشدگی و لقی از مواردی است که منجر به خراب شدن این قطعه از خودرو می‌شود و در این مواقع تن‌ها کاری که راننده می‌تواند انجام دهد این است که این قطعه را به کلی عوض کند. با شکسته شدن سیبک منجر به هرزگردی فرمان و عدم فرمان پذیری خودرو می‌شود و در نهایت زمانی که این قطعه از سیستم فرمان به مشکل برمی خورد مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد در این صورت رانندگی کردن با خودرو دیگر امکان پذیر نخواهد بود.
بهترین توصیه‌ای که به شما راننده عزیز داریم این است که به محض مشاهده‌ی هر کدام از علائم فوق سریع اقدام به تعمیر و یا تعویض سیبک خودرو نمایید تا دچار خسارات غیر قابل جبران ناپذیری نشوید.

قیمت بلبرینگ‌های چشمی

برای محاسبه قیمت بلبرینگ‌های چشمی باید با توجه به نوع کاربرد و مصرفی، جنس که دارد و همچنین برند شرکت تولید کننده و غیره می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *