یاتاقان‌های آسیب دیده

برای اینکه چرخ‌های اتومبیل به خوبی چرخانده شوند، به بلبرینگ نیاز دارند. یاتاقان چرخ در مرکز آن‌ها قرار می‌گیرد و به چرخ‌ها اجازه چرخیدن را می‌دهد تا آزادانه اما در محدوده مشخصی حرکت کنند. با این حال مسئله‌ای که وجود دارد این است که بلبرینگ‌ها به مرور زمان تحت تاثیر اصطکاک دچار ساییدگی می‌شوند و در نهایت ممکن است بشکنند. یاتاقان چرخ، با استفاده از ساچمه‌های توپی کوچک و فلزی که بین دو حلقه در چرخش هستند، منجر به کاهش اصطکاک می‌شود. هر چقدر که روانکاری به خوبی انجام شده باشد، چرخش همزمان توپی‌ها آزادانه‌تر و آسان‌تر انجام خواهد شد.
حال سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا رانندگی با یاتاقان‌های آسیب دیده امکان پذیر است؟ پاسخ خیر می‌باشد. موارد زیادی وجود دارد که لازم است برای احتیاط بیشتر آن‌ها را رعایت کنید و هنگام رانندگی مراقب آن باشید.
این قطعات مانند تمام بخش‌های مکانیکی موجود در اتومبیل که تحت تاثیر چرخش، حرکت و اصطکاک قرار دارند، متمایل به فرسایش هستند. عواملی مانند تراز نادرست به دلیل نصب ضعیف، مهر و موم نیمه کامل و یا نشتی و همچنین برخوردهای شدید به قطعات داخلی می‌تواند موجب سایش و یا ایجاد آسیب در بلبرینگ شود.

بسیاری از کارشناسان عنوان می‌کنند که شایع‌ترین خرابی مکانیکی در این عنصر ناشی از نشتی مهر و موم است، چرا که باعث می‌شود گریس روان کننده از یاتاقان خارج شود و در نتیجه گرد و غبار و سایر عوامل آلاینده به سرعت به آن وارد شود. تشخیص بلبرینگ‌های فرسوده کار سختی نخواهد بود. صدایی که از سمت قطعات فرسوده می‌آید، باعث می‌شود تا این مشکل به مرور زمان بیشتر و بیشتر شود.

با توجه به اینکه بلبرینگ ماشین آلات راه سازی معمولا از فولاد سخت ساخته شده‌اند، می‌توانند در برابر مشکلات چرخشی جدی مقاومت کنند. با این حال اگر عدم روانکاری و عدم مهر و موم کامل در آن‌ها وجود داشته باشد، لازم است که مجددا مورد بررسی قرار گیرند.

نقش یاتاقان در خودرو

نشانه‌های یاتاقان‌های آسیب دیده

موارد متعددی وجود دارد که می‌تواند حاکی از یاتاقان‌های آسیب دیده باشد، با این حال مواردی وجود دارد که متداول‌تر از سایر نشانه‌ها رخ می‌دهد. این موارد عبارت است از:

  1. صدای غرش
  2. تحرک مداوم چرخ‌ها
  3. صدمات پیش رونده
  4. تکان خوردن فرمان
  5. آسیب‌های نهایی

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. صدای غرش

شایع‌ترین علامت یاتاقان‌های آسیب دیده سر و صدای بلند از سمت چرخ‌ها در هنگام رانندگی است. ممکن است هنگام تغییر وزن خودرو و یا تردد در مسیرهای ناهموار، این تغییرات و سروصداها بیش از پیش افزایش یابد. با این حال اگر در زمان رانندگی با این صداها مواجه شدید، لازم است هر چه سریع‌تر برای بررسی بلبرینگ اقدام کنید.

۲. تحرک مداوم چرخ‌ها

حرکت معمولی چرخ‌ها در زمان حرکت طبیعی است، با این حال اگر احساس می‌کنید که لقی بسیاری در هنگام تردد وجود دارد، به شکلی که حرکت با اتومبیل غیر ممکن به نظر می‌رسد، لازم است که برای تعویض بلبرینگ‌ها هر چه سریع‌تر اقدام کنید.

۳. صدمات پیش رونده

هنگامی که یاتاقان چرخ شروع به خرابی کرد، ممکن است این مسئله روی سایر اجزای سازنده تاثیر بگذارد. یاتاقان محور و انتقال نیرو به چرخ‌ها اجازه می‌دهند که در محدوده مشخص حرکت کنند. از طرفی بروز آسیب مشکلات را تشدید می‌کند و باعث می‌شود که فشار بیشتری بر روی ساچمه توپی و مفصل‌ها وارد شود.

۴. تکان خوردن فرمان

اگر هنگام رانندگی احساس می‌کنید که فرمان وسیله نقلیه در دست شما سست است، این بدان معنی است که چرخ فرمان بیش از حد تکان می‌خورد. این نشانه‌ای از مشکل احتمالی در بلبرینگ خواهد بود. شرایط مذکور، یک وضعیت ناامن است، زیرا آنطور که باید نمی‌توانید با وسیله نقلیه خود تردد کنید و در این موقعیت احتمال خطر همواره وجود دارد.

نقش یاتاقان در خودرو

۵. آسیب‌های نهایی

اگر قبل از آنکه یک بلبرینگ آسیب دیده تاثیر خود را بر روی سایر اجزای خودرو بگذارد، برای تعویض آن اقدام نکنید، ممکن است صدمات با هزینه‌های بیشتری به سایر قطعات خودرو وارد شود. اگر این اتفاقات در هنگام رانندگی شما رخ دهد، نتایج فاجعه باری را به همراه خواهد داشت.

سقوط احتمالی یک بلبرینگ چرخ و یا مفقود شدن آن باعث می‌شود که لاستیک‌ها سریع‌تر از زمان ممکن فرسوده شوند. اگر اولین بار علائم مشکل را مشاهده کردید، بهتر است برای تعویض این قطعات اقدام کنید. بلبرینگ‌هایی که دچار شکستگی و یا سایش شده‌اند می‌توانند به مرور زمان منجر به فرسودگی تایر شوند، به این معنی که لازم است هر چه سریع‌تر برای خرید لاستیک اقدام نمایید. اگر تعمیرکار به شما می‌گوید که یاتاقان چرخ اتومبیل شما خراب شده است، بهتر است قبل از آنکه این آسیب‌ها به لاستیک برسد، این قطعه را جایگزین کنید تا نه تنها در هزینه صرفه جویی کنید، بلکه در امنیت رانندگی نمایید.

به یاد داشته باشید که این قطعات یک قسمت اصلی و اساسی در نگه داشتن چرخ‌های اتومبیل به شمار می‌آیند، بنابراین بدون وجود آن‌ها، چرخ‌ها به خوبی در جای خود مستقر نخواهند شد. این به منزله یک علامت خطر و وضعیتی ناامن است، به خصوص زمانی که در بزرگراه در حال رانندگی هستید. در این شرایط کنترل اتومبیل خود را از دست خواهید داد و حتی ممکن است برای تایرها مشکلات جدی به وجود بیاید.

اگر احساس می‌کنید که یاتاقان‌ها و یا بلبرینگ‌های چرخ شما دچار آسیب شده‌اند، بهتر است فورا آن‌ها را بازرسی کنید و یا حداقل از یک متخصص در این زمینه کمک بخواهید. رانندگی در شرایطی که مشکلات و آسیب‌های جدی به یاتاقان وارد شده باشد، خطرناک خواهد بود و از لحاظ ایمنی، سطح امنیت آن بسیار کم است.

تعویض و جایگزینی

اگر لازم است که برای تعویض این قطعات وارد عمل شوید، بهتر است که این کار را به یک متخصص و یا تعمیرکار حرفه‌ای در این زمینه بسپارید. به این دلیل که هر چقدر تراز دقیق‌تر باشد، این قطعه راحت‌تر می‌تواند در برابر نیروهایی که وارد می‌شود، مقاومت کند. گاهی عدم تجربه کافی در نصب و جایگزینی بلبرینگ ماشین سنگین و انواع بلبرینگ باعث می‌شود تا آن‌ها نه تنها به خوبی باعث حرکت و چرخش چرخ‌ها نشوند، بلکه موجب تسریع فرسودگی و آسیب دیدن سایر قسمت‌ها خواهند شد. از این رو پس از آنکه درباره این قطعه اطلاعات کافی را کسب کردید، نوبت آن است که اتومبیل خود را به یک تعمیرگاه مطمئن انتقال دهید تا بتوانید برای تعویض قطعات آن اقدام کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *