شرکت SKF

یاتاقان‌های اولیه در سال ۱۸۹۹ در کشور آمریکا تحت برند تیمکن طراحی و تولید شدند، اما با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های جدید نیاز به قطعات پیشرفته‌تری بود تا به رفع مشکلات انسان کمک کند. شرکت SKF با درک این نیاز بلبرینگ‌هایی را تولید کرد که توانست به رفع بسیاری از مشکلات صنعت کمک کند. با این حال هر چقدر که فناوری پیشرفت می‌کرد نیاز به بلبرینگ‌های پیچیده بیشتر از گذشته احساس می‌شد.

به عنوان مثال لازم بود این قطعات در محدوده دمایی بسیار بالاتر از حد استاندارد دوام بیاورند. از این رو شرکت‌ها در تلاش بودند تا قطعاتی تولید کنند که منجر به سوختگی یا شکستن بلبرینگ‌ها تحت دما و فشار زیاد نشود. استفاده از مواد اولیه مانند سرامیک برای تولید بلبرینگ‌هایی که نه تنها در برابر دمای زیاد مقاوم هستند، بلکه در برابر فشار تحمل خوبی از خود نشان می‌دهند، از اقداماتی بود که شرکت SKF موفق به اجرای آن شد. به همین دلیل می‌توان گفت این کمپانی یکی از خلاق‌ترین سازمان‌ها در ساخت قطعات به روز در جهان به شمار می‌آید.

شرکت SKF یکی از موسسات در زمینه ساخت و طراحی انواع بلبرینگ و یاتاقان است که به دلیل به کیفیت مناسبی که دارد توانسته است سهم قابل توجهی را در بازار جهانی به دست آورد. این شرکت در سال ۱۹۰۷ در گوتنبرگ سوئد تاسیس شد. می‌توان گفت که کمپانی SKF بزرگ‌ترین تولید کننده یاتاقان در جهان است. در حال حاضر بیش از ۴۴۰۰۰ نفر در ۱۰۸ بخش تولیدی این سازمان مشغول به کار هستند. وجود ۱۷۰۰۰ شعبه در ۱۳۰ کشور جهان باعث شده است که کمپانی SKF به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی در جهان تبدیل شود.

کمپانی SKF

مروری بر پیشینه شرکت SKF

سون وین کوئست مهندس ۳۰ ساله‌ای که در کارخانه Gamlestadens Fabriker مسئولیت تعمیرات و نگهداری بود، در این بخش از عملکرد بلبرینگ‌ها به شدت ناراضی بود. این بلبرینگ‌های سفت و سخت از یک شرکت آلمانی وارد شده بودند. او به این نتیجه رسید اگر قطعات ماشین آلات در کارخانه نساجی بیش از حد گرم شود باعث خراب شدن بلبرینگ‌ها شده و در نتیجه خط تولید متوقف می‌شود. آقای وین کوئست پس از مدتی تلاش کرد تا یک بلبرینگ دو ردیفه بسازد که به حلقه داخلی اجازه می‌داد آزادانه با حلقه بیرونی در ارتباط باشد و به کمک ساچمه‌های توپی تراز آن‌ها حفظ شود، در حالی که عملکرد آن تاثیر منفی بر نحوه کارکرد یاتاقان نداشت. اختراع جدید توانست توقف مکرر خط تولید را از بین ببرد.

در ۱۶ فوریه سال ۱۹۰۷ تقاضای ثبت اختراع در کشور سوئد برای یاتاقان توپی با شعاع چند ردیفه تنظیم شد. این بلبرینگ‌ها از ابتدای تولید به صورت موفقیت آمیز عمل کردند. سه سال پس از تاسیس، این شرکت ۳۲۵ کارمند استخدام کرد و پس از تسریع عملیات تولید، شعبه‌های خود را در چند کشور دیگر گسترش داد.

تا سال ۱۹۱۲ این کمپانی توانست در ۳۲ کشور نمایندگی کسب کند و تا سال ۱۹۳۰ موفق به جذب پرسنلی بالغ بر ۲۱۰۰۰ نفر در ۱۲ بخش تولیدی در سراسر جهان شد. فرایند عملیاتی شرکت در هند در سال ۱۹۲۳ با ایجاد پایگاه بازرگانی در کلکته آغاز شد. عملیات اولیه آن شامل واردات یاتاقان‌های خودرو بود. تا سال ۱۹۶۳ خط تولید بلبرینگ‌ها در این کشور توسعه یافت. چگونگی ساخت و تولید بلبرینگ این شرکت مراحل مختلفی دارد و از استاندارهای تعیین شده پیروی می‌کند.

به مرور زمان در دهه ۸۰ برای افزایش بهره وری و محافظت از کیفیت محصولات یک جریان مداوم و اتوماتیک برای ساخت بلبرینگ‌های مورد نیاز ایجاد شد.
در حال حاضر محصولات کمپانی SKF در نمونه‌های مختلف و با اهداف خاصی تولید می‌گردد. به همین دلیل می‌توان از هر کدام از این بلبرینگ‌ها در انواع صنایع مانند بخش کشاورزی، خودروسازی و صنایع مواد غذایی استفاده کرد.

کمپانی SKF

نکاتی ضروری برای خرید بلبرینگ

همانطور که اشاره کردیم کمپانی اصلی بلبرینگ SKF در کشور سوئد واقع شده است. با این حال این شرکت در بسیاری از نقاط جهان نمایندگی دارد. از این رو اگر هنگام خرید با نام کشورهای دیگر مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و مالزی مواجه شدید، این بدین معنا نیست که بلبرینگ خریداری شده تقلبی می‌باشد. اکثر کمپانی‌هایی که تحت لیسانس شرکت SKF فعالیت می‌کنند محصولات خود را به شکلی تولید می‌کنند که از کیفیت مطلوب و بالایی برخوردار هستند. به یاد داشته باشید که لزوما هزینه بالای یک قطعه به معنی اصلی بودن آن نمی‌باشد و این قیمت‌ها در بسیاری از کشورها یکسان تعیین می‌شود.
برای اطمینان بیشتر از اینکه محصول شما از اصالت و کیفیت بالایی برخوردار است بلبرینگ را از فروشگاه‌هایی تهیه نمایید که از اعتبار کافی برخوردار بوده و گواهی اصالت و گارانتی بازگشت را ارائه می‌دهند. نکات مورد نیاز هنگام خرید بلبرینگ را رعایت کنید. از طرفی بهتر است پس از خرید قطعه، فاکتور فروش را از فروشنده دریافت نمایید.

عوامل موثر در انتخاب بلبرینگ

بهتر است به یاد داشته باشید که مواردی مانند هدف استفاده از بلبرینگ، اندازه‌ها، کد هر کدام از این قطعات و مواد به کار رفته، برند‌های گوناگون، ماشین آلات مورد استفاده در ساخت و میزان بار قابل تحمل توسط بلبرینگ‌ها از جمله عواملی است که می‌تواند در انتخاب تاثیر گذار باشد. به همین دلیل اگر لازم است که این قطعه را با مشخصات مکانیکی خاص برای ماشین آلات خاص استفاده کنید، از آنجایی که یکی از وظایف بلبرینگ ماشین آلات راه سازی تحمل نیروهای وارد شده می‌باشد، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هنگام انتخاب توجه به آن است.

اگر تمامی این موارد را در نظر بگیرید در نهایت می‌توانید سرمایه‌گذاری مناسبی برای خرید بلبرینگ داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است با انتخاب یک گزینه اشتباه متحمل خسارت و هزینه‌های زیان بار شوید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *