خراب شدن بلبرینگ‌ ها

استفاده از بلبرینگ در صنعت بسیار زیاد است، بلبرینگ‌ها نمونه‌ای از یاتاقان‌های چرخنده و توپی هستند که کاربرد آن‌ها بسیار زیاد است. می‌توان گفت که امروزه هر چیزی که به راحتی می‌چرخد، عملکرد راحت خود را مدیون بلبرینگ‌ها می‌باشد. به عنوان مثال از صنایع کوچک مثل ساخت اسکیت‌ها گرفته تا صنایع بزرگ مانند خودروسازی، اکثرا از انواع بلبرینگ در ساخت قطعات چرخشی استفاده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که بلبرینگ‌هایی مثل بلبرینگ ماشین آلات راه سازی انجام می‌دهند این است که بارهای شعاعی و محوری را تحمل کرده و از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند تا سایر قطعات دچار فرسودگی نشوند. با این حال اگر فشار و نیروی بیش از حدی به توپ‌ها وارد شود، به احتمال بسیار زیاد می‌شکنند و نیاز به تعویض بلبرینگ خواهد بود.

دلایل خراب شدن بلبرینگ‌ ها

انواع خاصی از این محصول در صنایع گوناگون به کار گرفته می‌شود، با این حال موارد متعددی وجود دارد که ممکن است باعث خراب شدن آن‌ها در کوتاه مدت شود. برخی از این دلایل شامل موارد زیر است.

  1. نصب ناقص بلبرینگ‌ها
  2. روغن کاری اشتباه
  3. نفوذ آلودگی‌ها به قطعه
  4. خستگی قطعه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. نصب ناقص بلبرینگ‌ها

به احتمال ۰.۱۶ اگر بلبرینگ خراب شود، مشکل در هنگام نصب ناقص آن رخ داده است. به عبارت بهتر زمانی که کارشناسان و تعمیرکاران از دانش و تجربه کافی در این زمینه برخوردار نباشند، با عدم اطلاع کافی شروع به نصب نامناسب بلبرینگ در خودرو می‌کنند که این خود باعث خراب شدن این قطعه در کوتاه مدت خواهد شد. اگر بلبرینگ‌ها به خوبی نصب شوند، اصطکاک ایجاد شده در قطعه باعث فرسایش آن نخواهد شد و در نتیجه با روانکاری دوره‌ای، هزینه‌های تعمیر کاهش خواهد یافت.

بلبرینگ

۲. روغن کاری اشتباه

چیزی نزدیک به ۰.۳۶ از مشکلات زودهنگام که برای بلبرینگ‌ها به وجود می‌آید، ناشی از این است که روانکاری به درستی انجام نشده است و یا حتی از روغن اشتباه برای آن استفاده شده است. روغن کاری دوره‌ای اهمیت زیادی دارد که اگر به آن دقت نشود، ممکن است دستگاه آسیب جدی ببیند. از طرفی روانکاری بیش از حد نیز باعث می‌شود تا بلبرینگ برای خارج کردن روغن اضافی بیشتر کار کند که این خود منجر به تولید گرما و اصطکاک زیاد و خرابی زودتر از موعد می‌گردد. یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود بلبرینگ طول عمر خوبی داشته باشد، این است که به صورت منظم آن را روغن کاری کنید.

به طور کلی روانکاری به این منظور انجام می‌گیرد که در تماس قطعات با یکدیگر، آن‌ها دچار فرسایش نشوند و اصطکاک بیش از حد به آن‌ها آسیب وارد نکند.

به مرور زمان نرم کننده‌ها در تماس با مواد آلاینده یا گردوغبار، به جای آنکه به قطعات خودرو کمک کنند، باعث ساییدگی و فرسایش آن در کوتاه مدت می‌شوند. به همین دلیل است که گریس کاری در زمان معین باعث می‌شود که احتمال بروز این مشکلات کاهش یابد.

گریس‌ها نسبت به روغن‌ها مزایای بیشتری را برای بلبرینگ فراهم می‌کنند. به عنوان مثال ممکن است روغن کاری نامناسب و یا بیش از حد باعث کار کردن بیشتر یاتان و سرازیر شدن آن از سیستم شود. علاوه بر آن یکی از مهم‌ترین مزایای گریس این است که شبیه به کاسه نمد عمل کرده و مواد زائد مثل گرد و خاک یا رطوبت به آسانی در آن نفوذ نمی‌کنند.

هر چند که اگر شما درباره گریس کاری نیز اصولی عمل نکنید و بیش از حد از آن برای روانکاری بلبرینگ استفاده کنید، ممکن است با افزایش سرعت دمای قطعات نیز بالا برود و همین امر موجب فرسودگی پیش از موعد خواهد شد. به همین دلیل است که تاکید زیادی بر روی روانکاری دوره‌ای وجود دارد. به این دلیل که فضای کافی برای اضافه کردن گریس و همچنین خروج گرما از محفظه یاتاقان وجود داشته باشد.

۳. نفوذ آلودگی‌ها به قطعه

اگر عایق کاری بلبرینگ به خوبی انجام نگیرد، قرار گرفتن آن در معرض محیط آلوده باعث می‌شود که در مدت زمان کوتاهی خراب شود. با این حال به کمک فرایند عایق کاری، نفوذ مواد آلاینده و شیمیایی یا عوامل محیطی مثل رطوبت و گرد و خاک به سختی صورت می‌گیرد. بنابراین برای جلوگیری از خراب شدن بلبرینگ، بهتر است که به عایق کاری آن نیز توجه داشته باشید.

بلبرینگ

۴. خستگی قطعه

اگر نیروی بیش از حد به قطعه وارد شود، آن‌ها تغییر شکل داده و می‌شکنند. به همین دلیل اگر علائم خاصی را از سمت دستگاه مورد نظر که در آن بلبرینگ به کار رفته است مشاهده کردید، بهتر است که در سریع‌ترین زمان ممکن برای بررسی قطعات اقدام کنید.

اهمیت بلبرینگ در خودرو

یکی از موارد کاربرد بلبرینگ در خودروسازی است و این قطعه از اهمیت زیادی در این صنعت برخوردار است. به همین دلیل لازم است که با بررسی منظم آن از خراب شدن زودهنگام این قطعه جلوگیری کنید. زمانی که بلبرینگ ماشین سنگین در ماشین سنگین به درستی کار نکند، احتمالا چرخ‌ها در حین حرکت قفل می‌شوند و یا شما احساس لقی از سمت آن‌ها خواهید داشت. بدترین اتفاقی که در این میان رخ می‌دهد خارج شدن ناگهانی یکی از چرخ‌هاست که بدون شک مشکلات جدی به بار می‌آورد.

وظیفه هر بلبرینگ در سیستم این است که چرخش چرخ‌ها را به آسانی ممکن کند. علاوه بر آن روغن کاری در آن باعث کاهش اصطکاک در اثر گرمای ایجاد شده و در نتیجه جلوگیری از تماس فلز با فلز خواهد شد. برای افزایش طول عمر این قطعه در خودرو، توصیه می‌شود که در هنگام عبور از دست اندازها و یا چاله‌های خیابان، تا جایی که امکان دارد، سرعت را کم کنید، در غیر اینصورت احتمال خرد شدن بلبرینگ زیاد است.

علاوه بر آن اگر نیاز به تعویض آن بود، بسیار مهم است که از جنس و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. بسیاری از این قطعات که در بازار وجود دارند، کیفیت پایینی دارند که همین مسئله باعث خراب شدن یاتاقان خواهد شد.

نکته دیگری که بسیاری از کارشناسان برای بررسی سلامت قطعه توصیه می‌کنند این است که پس از هر ۵۰۰۰ کیلومتر با استفاده از جک چرخ‌ها را بالا برده و آن‌ها را بچرخانید تا مطمئن شوید که هیچ کدام صدا نمی‌دهند و لقی ندارند، اگر این چنین نبود، بهتر است که در اولین فرصت برای بررسی خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید. در نهایت از آنجایی که بلبرینگ‌ها یکی از قطعات مهم در هر دستگاه به شمار می‌آیند، لازم است که با نگهداری و تعمیرات صحیح از آن‌ها، به تقویت عملکرد و بازده آن‌ها کمک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *