استفاده از بلبرینگ

این عناصر برای اولین بار در سال ۱۷۹۱ توسط سازنده کالسکه یعنی فیلیپ واگان اختراع شد. او از ساچمه‌های توپی استفاده کرد تا تماس مستقیم بین شفت‌های محور و قطعات ثابت در واگن از بین برود. هر چقدر که میزان این تنش و اصطکاک کمتر شد، مهندسان و طراحان دریافتند که از آن‌ها می‌توانند در صنایع دیگری نیز استفاده کنند. جهان صنعتی امروز بخش عمده‌ای از پیشرفت و فناوری خود را مدیون این قطعات است. از ماشین لباسشویی گرفته تا خشک کن‌ها و حتی پردازنده‌های مواد غذایی، انواع بلبرینگ‌ها را در قطعات خود جای داده‌اند و از عملکرد آن بهره مند می‌شوند. با پیشرفت‌ها و تغییرات بیشتر در عرصه فناوری، نمونه‌های بیشتر و پیشرفته‌تری از بلبرینگ‌ها وارد بازار شد، به شکلی که توانست پاسخگوی بسیاری از نیازهای انسان باشد.

بلبرینگ نوعی عنصر در نورد است که از حلقه‌های داخلی و بیرونی تشکیل شده است و توسط یک سری ساچمه توپی از یکدیگر جدا شده‌اند. هنگامی که بارهای شعاعی یا محوری روی یاتاقان‌ها اعمال می‌شود، حرکت به داخل حلقه‌های داخلی و خارجی القا می‌شوند و این باعث چرخش توپ‌ها می‌شود.

اصل اساسی در عملکرد بلبرینگ‌ها این است که غلتک ضریب اصطکاک کمتری نسبت به حلقه‌های کشویی دارد. بلبرینگ‌ها در کاربردهای بیشماری در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و این امر باعث می‌شود که ماشین آلات بدون نیاز به تعویض مداوم در اثر ساییدگی و یا شکستگی قابل استفاده باشند.

استفاده از بلبرینگ در صنعت

امروزه بسیاری از صنایع از این عنصر در ساخت و تولید قطعات مورد نیاز خود بهره مند می‌شوند. دلیل استفاده از بلبرینگ در صنعت امکانات و قابلیت‌هایی است که این قطعه ارائه می‌دهد.

بلبرینگ ها در صنایع مختلف

صنعت خودروسازی

اکثر اتومبیل‌ها دارای قطعات دوار و متحرکی هستند. طیف گسترده‌ای از قطعات مانند دیسک ترمز، چرخ‌ها و فرمان در حرکت هستند، به همین دلیل است که از بلبرینگ‌های توپی در آن‌ها استفاده می‌شود. اجزاء تشکیل دهنده بلبرینگ با کاهش اصطکاک ترمزها در زمان حرکت و عبور از زمین‌های ناهموار، به تنظیم وسیله نقلیه کمک می‌کنند. به علاوه می‌توانند موجب افزایش عملکرد خودرو و افزایش راندمان آن شوند. بلبرینگ شوک و لرزش ناگهانی در اثر ترمز شدید در اتومبیل را کاهش می‌دهد.
در صنعت اتومبیل از چندین نوع یاتاقان توپی استفاده می‌شود. بلبرینگ‌های غلتکی مخروطی و بلبرینگ‌های ساده و یاتاقان‌ها با توپی‌های شیار عمیق، از جمله آن هستند. این عناصر به افزایش راندمان سوخت، کاهش اصطکاک و کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن کمک می‌کنند.

صنعت ساخت و ساز

در صنعت ساخت و ساز، از بلبرینگ‌ها در نوعی از فناوری ساختمان به منظور مقاوم سازی آن‌ها در برابر زلزله استفاده می‌شود. با استفاده از این سیستم پایه، یک ساختمان به کمک یاتاقان‌های بزرگ و بدون اصطکاک مجهز شده است. این فناوری باعث می‌شود که سازه به وسیله بلبرینگ‌های توپی از فونداسیون جدا شده و در نتیجه پایداری مطلوبی در ساخت و ساز حاصل شود.
هنگامی که زمین به دلیل لرزش ناشی از زلزله حرکت می‌کند، پایه‌ها به همراه بلبرینگ‌ها نیز حرکت می‌کنند، این در حالی است که کمترین حرکت در بخش‌های بالاتر سازه اتفاق می‌افتد. از آنجایی که حرکت کمتری در کل ساختمان اتفاق می‌افتد، الزامات طراحی کاهش می‌یابد. این مسئله موجب افزایش ایمنی و طراحی‌های ساختاری اقتصادی می‌شود.

صنعت مواد غذایی و آشامیدنی

در صنایع مواد غذایی و آشامیدنی، از بلبرینگ برای مراحل مختلف تولید استفاده می‌شود. به عنوان مثال یاتاقان‌های توپی مسئولیت جابجایی محصولات مختلف را از یک قسمت تاسیسات به قسمت دیگر بر عهده دارند. این عناصر وظیفه خود را با سرعت و دقت بالا انجام می‌دهند. علاوه بر این یاتاقان‌ها نقش اساسی و مهمی را در اتوماسیون سازی فرایند ایفا می‌کنند و برای بهبود راندمان کلی هزینه‌ها بسیار اهمیت دارند.

امروزه بسیاری از ماشین آلات و دستگاه‌های تولید اعم از نوار نقاله‌ها، ماشین‌های ساخت نوشیدنی، دستگاه‌های برش خوراکی و پر کردن مواد همه به بلبرینگ‌های توپی وابسته هستند. هر نوع یاتاقان توپی در این صنعت، لازم است که ضمن رعایت استانداردهای بهداشتی دقیق، در برابر دمای شدید و دفع مواد شیمیایی خورنده، مقاومت خوبی از خود ارائه دهد.

بلبرینگ ها در صنایع مختلف

صنعت تولید برق

اکثر روش‌های مدرن در تولید برق شامل به کارگیری القا الکترومغناطیسی هستند که مستلزم حرکت یک‌هادی نسبت به یک میدان مغناطیسی به منظور تولید برق است. بلبرینگ‌های توپی معمولا برای تسهیل حرکات چرخشی تولید برق در توربین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان از این وسایل در تجهیزات دیگر مانند پمپ‌ها، کمپرسورها و موتورهای برقی در نیروگاه‌های باد و تولید برق نیز مورد استفاده قرار گیرند. در کاربردهای انرژی باد از بلبرینگ‌های توپی در زیر مجموعه‌ای از شفت‌های روتور، گیربکس‌ها و ژنراتورها نیز استفاده می‌شود.

تجهیزات اداری

نقش بلبرینگ‌ در زندگی روزمره بسیار زیاد است، امروزه حتی در تجهیزات اداری و دفتری استاندارد مانند دستگاه‌های فتوکپی، دستگاه‌های فکس و حتی پرینترها از یاتاقان‌هایی مانند یاتاقان سوزنی و یا توپی‌های شیار عمیق استفاده می‌شود. حتی می‌توانید در‌هارد دیسک رایانه خود این یاتاقان‌های کوچک را پیدا کنید. امروزه به طور فزاینده‌ای شرکت‌های پیشرو در حال تحولات عظیمی در فناوری یاتاقان‌ها، روغن کاری و قالب ریزی هستند تا به منظور بررسی خواسته‌های پیشرفته مشتریان از نظر بهره برداری و همچنین صرفه جویی در مصرف محصولات عمل کنند.

امروزه از بلبرینگ‌ها به طور گسترده‌ای در صنعت کاغذسازی نیز استفاده می‌شود. چندین سال است که این قطعات نقش اساسی را در افزایش بهره وری و تقویت قابلیت اطمینان دستگاه‌های تولید برای جلوگیری از هر گونه خرابی و مشکل ایفا می‌کنند. یاتاقان‌های غلتکی کروی و استوانه‌ای از عمده‌ترین محصولات قابل استفاده در این بخش هستند.

تطبیق پذیری بلبرینگ

از زمان معرفی آن‌ها در قرن هجدهم، بلبرینگ‌های توپی باعث تحول در صنایع بیشماری شده‌اند، به همین دلیل تکامل و پیشرفت تکنولوژی، مواد و پیکربندی‌های مختلفی را برای تحمل نیازهای مختلف برنامه‌ها در دسترس قرار داده‌اند. مهندسان طراحی به مرور دریافتند که نه تنها در صنعت خودروسازی بلکه در بسیاری از صنایع از ساخت ساعت گرفته تا ساخت سازه‌های بزرگ‌تر مانند پل، می‌توان از خصوصیات این قطعات بهره مند شد. به همین دلیل است که با گذشت زمان انواع مختلفی از بلبرینگ به صنعت معرفی شده و هم اکنون نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *