اجزاء تشکیل دهنده بلبرینگ

نقش بلبرینگ‌ در زندگی روزمره بسیار زیاد است، بلبرینگ یکی از پرکاربردترین قطعات که داخل ماشین آلات انواع مختلفی دارد که هر کدام بر حسب نوع کاربردی که انجام می‌دهند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. که از دو بخش کلی مانند بلبرینگ و هوزینگ تشکیل شده‌اند. این قطعات به دلیل حساس و شکننده بودن با توجه به اهمیت کاری که دارند در ماشین آلات و سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند برای خرید بلبرینگ‌ها می‌بایستی دقت و توجه زیادی قرار بگیرند و بلبرینگ با کیفیت و استانداردی خریداری کنند. نکات مورد نیاز هنگام خرید بلبرینگ را حتما رعایت کنید.

اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ

اجزاء تشکیل دهنده بلبرینگ از سه بخش تشکیل می‌شوند که شامل

  1. کنس
  2. قفسه
  3. ساچمه

می‌باشند.

معمولاً اجزای تشکیل دهنده بین کنس خارجی و داخلی از طریق قفسه‌ای که شرایط نسبی آن‌ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد احاطه شده است، اما این قطعات هیچگونه برخوردی با یکدیگر ندارند و حرکت آرامی در هنگام چرخش بلبرینگ ایجاد می‌کنند.

جنس بلبرینگ‌ها

این قطعات نیز مانند سایر قطعات دیگر با جنس‌های مختلفی ساخته و تولید می‌شوند نوع و کاربرد بلبرینگ‌ها همچنین میزان ظرفیت آن‌ها تا حدود بسیار زیادی به جنس اجزای تشکیل دهنده آن بستگی دارد.

بلبرینگ فولادی که شامل:

  1. فولاد حلقه‌ای
  2. فولاد سخت کاری عمقی
  3. فولاد سخت کاری سطحی
  4. فولاد در بلبرینگ‌های مقاوم در معرض حرارت
  5. فولاد در بلبرینگ‌های مقاوم در معرض خوردگی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. فولاد حلقه‌ها

این نمونه از فولاد‌ها باید خیلی مقاوم باشند سایش نیز کیفیت بالایی برخوردار باشند اندازه و ساختار این نمونه از فولاد‌ها باید با دمایی که کار می‌کند متناسب باشد.

۲. فولاد سخت کاری عمقی

از ویژگی‌های فولادهای سخت کاری عمقی شده که عمدتاً شامل یک درصد کربن و یک و نیم درصد کروم می‌باشد موارد این کارایی که اندازه عرضی بزرگی دارند مقداری منگنز و مولیبدن به فولاد آن‌ها افزوده می‌شود.

جنس بلبرینگ

۳. فولاد سخت کاری سطحی

این نمونه از فولاد‌ها اغلب از نیکلی یا کروم منگنز با درصد کربن یک و نیم هستند. تنها تفاوتی که بین فولادهای سخت کاری شده وجود دارد این است که یکی از آنها به صورت عمقی کار شده و دیگری سطحی می‌باشد، ولی از نظر مدت زمان عمر و کارایی با هم هیچ تفاوتی ندارد موضوع مهمی که وجود دارد تمیز کردن و نگهداری از فولاد و سایر اجزای آن و همچنین نصب کاملاً دقیق و درست در طول روند تولید و طراحی این قطعه می‌باشد.

۴. فولاد در بلبرینگ‌های مقاوم در معرض حرارت

این نمونه از بلبرینگ‌ها تا دمای + ۱۲۵ کارکرد دارند و می‌توانند در دماهای خیلی بیشتر نیز کار می‌کنند. هر چه قدر میزان دمای بلبرینگ‌ها بیشتر باشد بلبرینگ تحت تاثیر دمای بالا قرار می‌گیرد تا اندازه‌ی آن تغییری نکند. همچنین می‌بایستی از c درجه برای کاربرد بلبرینگ در دماهای بالای ۳۰۰ فولادهای مخصوص استفاده کرد.

۵. فولاد در بلبرینگ‌های مقاوم در معرض خوردگی

بلبرینگ‌هایی که در محیط‌های خورنده فعالیت دارند در فولادهای ضد زنگ کرومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فولادها به دلیل کاهش سطح سختی، میزان میزان مقاومت بار بلبرینگ به میزان فولادهای معمولی نیست بلبرینگ‌ها تا زمانی خاصیت ضد زنگ خوردگی خود را حفظ می‌کنند که سطح آن‌ها خراشیده نشود. بلبرینگ ماشین آلات راه سازی باید مقاومت خوبی داشته باشد.

انواع جنس قفسه

کاربرد قفسه‌ها در بلبرینگ این است که مانع از تماس مستقیم اجزاء غلتشی با سایر قطعات دیگر می‌شود و در نهایت کاهش دادن میزان درجه دما و اصطکاک می‌باشد. از دیگر موارد استفاده از قفسه‌ها داخل بلبرینگ محافظت از اجزای غلتشی در مواردی که بلبرینگ‌ها از حلقه‌های از حلقه‌های جداگانه تشکیل شوند.

بلبرینگ‌ها نیز مانند رولبرینگ‌های استوانه‌ای و سوزنی به صورتی اجزای غلتشی را به سوی خود هدایت می‌کنند تا میزان اصطکاک آن‌ها نیز به کمترین حد ممکن برسد. همچنین از دیگر کاربردهای قفسه‌ها می‌توان به نگهداری گریس اشاره کرد. در برخی از مواقع ممکن است که قفسه‌ها بر روی اجزای غلتشی، حلقه‌ی بیرونی و درونی متمرکز شوند.

انواع جنس قفسه بلبرینگ

با توجه به اینکه قفسه تحت فشارهای مختلف قرار گرفته است. همچنین با مواد شیمیایی مختلفی نیز در تماس است باید هنگام خرید آن دقت و توجه خاصی انجام دهید.

رایج‌ترین قفسه‌ها از نظر جنس به صورت زیر می‌باشد از جمله:

  1. فولادی
  2. برنجی
  3. پلی آمیدی

۱. قفسه‌های فولادی

از نمونه‌های پرس شده قفسه‌ها که در بیشتر بلبرینگ‌های شیار عمیق و بازی رینگ‌های شبکه‌ای و مخروطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قفسه‌ها تقریباً از مقاومت و استحکام بسیار بالا و همچنین وزن کمی دارند برای کاهش استحکام و سایش ممکن است تحت عملیات سخت کاری سطحی قرار می‌گیرد. بلبرینگ‌های بزرگ که از نوع ماشین کاری، از جنس برنج می‌باشند مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان درجه دمای این قفسه‌ها تا ۳۰۰ درجه نیز می‌رسد استفاده از روغن‌های معدنی و مصنوعی در این قفسه‌ها بی تاثیر است و زمانی که در معرض رطوبت قرار بگیرد. احتمال زنگ زدگی آن‌ها بسیار زیاد می‌باشد.

۲. قفسه‌های برنجی

قفسه‌های برنجی یکی از نمونه‌های پرس شده که برای سری‌های کوچک و متوسطه برینگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بیشتر روغنکاری‌ها که به صورت شیمیایی انجام می‌شوند بی اثر هستند و در دمای بالاتر نباید آن‌ها را استفاده کنید. آمونیاک باعث می‌شود قفسه‌ها در دمای ۳۰۰ درجه خوردگی فصلی ترک بخورد. قفسه‌هایی از جنس پلاستیک‌های خاص، آلیاژهای سبک چدنی یا سبک تولید و ساخته می‌شوند.

۳. قفسه‌های پلی آمیدی یا فیبری

در برخی از بلبرینگ‌ها مانند خود تنظیم که در اندازه‌های کوچک و متوسط هستند. قفسه‌هایی از جنس پلی آمید تقویت شده با فیبر شیشه‌ای هستند که ترکیبی مناسب از استحکام همراه با ویژگی‌هایی پلاستیکی، هماهنگی بهتر با گریس، اصطکاک و سایش کمتر در تماس با اجزاء غلتشی، همچنین افزایش سرعت در بلبرینگ به دلیل سبک بودن قفسه و دقت بالا در ابعاد به دلیل استفاده از روش‌های قالب گیری تزریقی در تولید آن‌ها از مزیت‌های این نوع از قفسه‌ها به حساب می‌آیند. اگر بخواهیم در مورد میزان محدودیت‌های این نوع قفسه‌ها را مطرح کنیم باید بدانید که در این نوع قفسه‌ها دما زیر ۰ درجه است. قفسه‌های فیبری را نباید در دمای بالاتر از ۱۲۰ استفاده کنید.

قیمت انواع بلبرینگ

قیمت بلبرینگ‌ها بستگی به برند، نوع و کیفیت محصول یا کشور تولیدکننده آن دارد. قیمت انواع بلبرینگ ماشین سنگین و قیمت بلبرینگ کشاورزی، ماشینی، معدنی، صنعتی برحسب میزان مصرف و مکان مصرف آن‌ها قیمت‌های مختلفی دارند. به این منظور که اگر بلبرینگی در دستگاه‌های صنعتی حساس به کار روند به علت داشتن حساسیت بالا این قطعه را باید از برندهای معتبر و باکیفیت خریداری کرد، اما به دلیل اینکه بلبرینگ‌های مرغوب و باکیفیت خیلی کم هستند. این مسئله باعث افزایش چشمگیر قیمت این نوع قطعه شده است که در بازار خیلی کم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *