یاتاقان‌های آسیب دیده

تفاوتی ندارد که مدل اتومبیل شما چیست، زمانی که بلبرینگ شما به خوبی کار نکند، هر زمان و هر کجا که با خودروی خود حرکت کنید، ممکن است دچار مشکل شوید. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید آیا واقعا می‌توان با بلبرینگ‌های آسیب دیده حرکت کنید و یا خیر.
یاتاقان‌های چرخ در وسایل نقلیه، به کمک ساچمه‌های توپی کار می‌کنند تا در حین رانندگی در جاده، در امنیت کامل برانید. رانندگی در سرعت بالا و ترمزهای ناگهانی و شدید ممکن است به مرور زمان باعث شود تا نه تنها این قطعه منجر به کاهش اصطکاک نشود، بلکه خود دچار فرسودگی و مشکلات آتی گردد.
نکته‌ای که بسیاری از کارشناسان در آن متفق‌القول هستند، این است که رانندگی با یاتاقان‌های آسیب دیده و دچار مشکل، ایمن نیست. به همین دلیل اگر نشانه‌هایی حاکی از بروز آسیب را مشاهده کردید، لازم است که به سرعت برای تعویض این قطعه اقدام کنید.

علائم خطر

اولین نشانه یاتاقان‌های آسیب دیده بلند شدن صداهای عجیب و غیر معمول است که از سمت تایرها و چرخ‌های ماشین می‌آید. اگر با ادامه حرکت این صداها همچنان ادامه می‌یابند، بهتر است که سریعا به یک تعمیرگاه خودرو مراجعه نمایید.
اگر احساس می‌کنید که فرمان در دست شما شل است و بیش از حد تکان می‌خورد، نشانه دیگری از چرخ‌ها و بلبرینگ‌های دارای مشکل است، این وضعیت ناامن باعث می‌شود تا وسیله نقلیه آن طور که باید پاسخگو نباشد.
اگر مشکلات یاتاقان جدی باشد، لاستیک‌ها سریع‌تر از آن چیزی که باید، دچار مشکل شده و این احتمال وجود دارد که آن‌ها به طور ناگهانی بچرخند، این مسئله باعث فرسودگی شدید چرخ‌ها خواهد شد. به این معنی که لازم است در صورت مشاهده این مشکل فورا برای خرید لاستیک‌های جدید اقدام کنید. اگر احساس می‌کنید که یاتاقان‌های آسیب دیده است، قبل از گسترش آسیب‌های آن، برای تعویض این قطعه وارد عمل شوید. راهنمای خرید یاتاقان برای تهیه این قطعه به شما کمک می‌کند.

رانندگی با یاتاقان آسیب دیده

چرخ‌هایی که لق می‌خورند و به خوبی اتومبیل را هدایت نمی‌کنند، مسئله‌ای است که می‌تواند برای هر راننده به یک کابوس تبدیل شود. به همین دلیل نیاز است بدانید که تا چه مدت می‌توانید با بلبرینگ‌های آسیب دیده تردد کنید.

مدت زمان رانندگی با یاتاقان‌های آسیب دیده

بلبرینگ‌هایی که دچار ساییدگی و به طور کلی فرسایش شده‌اند، نیاز به تعویض فوری دارند. با این وجود اگر در حال رانندگی در یک مکان بدون امکانات باشید، چه کاری انجام خواهید داد؟
اولین مسئله‌ای که نشان دهنده بروز مشکل است، سروصداهای شدید و ناهنجار از سمت چرخ‌های وسیله نقلیه است.
در نگاه اول اینگونه به نظر می‌رسد که تایر از حالت تعادل خود خارج شده است. به مرور صداها شدیدتر می‌شود که این حالت برای چرخ‌ها غیر قابل تحمل است. از طرفی هیچ گونه روغن کاری در این زمان نمی‌تواند به رفع فرسودگی بلبرینگ‌ها کمک کند، اگرچه به بهبود وضعیت منجر خواهد شد. به یاد داشته باشید که در این شرایط رانندگی با سرعت بالا می‌تواند منجر به تولید گرما و اصطکاک بیش از حد شود. برای جلوگیری از این وضعیت توصیه می‌شود که با کمترین سرعت ممکن رانندگی کنید تا چرخ‌های شما امکان دستیابی به نزدیک‌ترین تعمیرگاه را فراهم کنند.

در این وضعیت ممکن است تنها قادر به رانندگی حدود چند کیلومتر باشید، به  این دلیل که ادامه مسیر صدمات زیان باری ایجاد خواهد کرد. شما می‌توانید با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کنید. از طرفی سعی کنید که حرکت را در حالت متعادل کنترل کنید و از چرخش بی دلیل خودداری کنید. برای جلوگیری از چرخش ناگهانی چرخ‌ها، از ترمز گرفتن شدید بر حذر باشید. در این میان هوشیار باشید تا تغییرات سروصدا را تشخیص دهید. اگر صداها کاهش یافته است، تا زمانی که تعمیرگاه خوبی پیدا نکرده‌اید، به کاهش سرعت خود ادامه دهید.

با توجه به تمام این موارد به طور قطعی نمی‌توان پیش بینی کرد که نویز ایجاد شده واقعا به دلیل خرابی یاتاقان‌هاست و یا دلیل دیگری دارد، با این حال احتیاط در این شرایط بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که تا زمان تشخیص مشکل واقعی با سرعت بالا رانندگی نکنید.

میزان امنیت در رانندگی با یاتاقان‌های آسیب دیده

هر چند که رانندگی در این شرایط ممکن است، با این حال موقعیت اضطراب آور خواهد بود. به همین دلیل بسیار مهم است که در چنین فرصتی به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مراجعه کنید. در بدترین حالت ممکن است چرخ‌ها به طور ناگهانی و بدون کنترل شما بچرخند و در نهایت منجر به تصادفات ترافیکی شوند.

رانندگی با یاتاقان آسیب دیده

با اینکه بلبرینگ از اصطکاک بیش از حد جلوگیری می‌کند، اما گرمایش بیش از حد قطعات می‌تواند به طور مستقیم بر روی این قطعه تاثیر بگذارد. هر چقدر که حرارت بیشتر شود، سایش سریع‌تر اتفاق می‌افتد. اگر یاتاقان بیش از حد گرم شود، ممکن است باعث تجزیه شدن روان کننده و از بین رفتن آن شود. به یاد داشته باشید که یاتاقان غلتکی مخروطی اگر تحت تاثیر فشار بیش از حد قرار بگیرد، ممکن است دچار شکستگی شود. گرمایش بیش از حد موجب سوختگی یا اکسید شدن روان کننده می‌شود و این مشکل ادامه خواهد یافت. از طرفی به خاطر داشته باشید که کیفیت مواد اولیه در ساخت یاتاقان نیز تاثیر قابل توجهی در طول عمر آن دارد. به عنوان مثال اگر از موادی استفاده شود که از مقاومت ضعیفی در برابر گرمایش برخوردار هستند، این احتمال که به سرعت دچار سایش و فرسودگی می‌شوند، بسیار زیاد است. از طرفی محصولاتی وجود دارند که تفاوت زیادی در قیمت و رضایت مشتری ایجاد می‌کنند، از این رو بهتر است قبل از اقدام برای خرید به این نکته توجه داشته باشید.

نقش بلبرینگ‌ در زندگی روزمره بسیار زیاد است، در نهایت به یاد داشته باشید که تمیز نگه داشتن بلبرینگ‌ها بسیار مهم است، به این دلیل که آلودگی خاک و باقی ماندن رطوبت در طولانی مدت باعث می‌شود تا به سرعت یاتاقان چرخ خراب شود. زمان نصب قطعه جدید، آن را از هر گونه آلودگی پاک کنید و روغن کاری قطعه را فراموش نکنید. برای تمیز کردن قطعات قبلی می‌توانید از آب و صابون استفاده کنید، با این حال اگر به تنهایی از عهده این کار بر نمی‌آیید، بهتر است این کار را بر عهده افرادی که از تخصص کافی در این زمینه برخوردار هستند، بگذارید و اطمینان حاصل کنید که پس از تمیز کردن، سطح را به طور کامل خشک کرده‌اید. این یک مسئله بسیار مهم است که جدی گرفتن آن می‌تواند از صرف هزینه‌های بیشتر برای شما جلوگیری نماید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *