مراقبت از بلبرینگ

نقش بلبرینگ و رولبرینگ‌ها مانند ستون فقرات در بدن انسان عمل می‌کنند. قطعاً انسان را بدون ستون فقرات نمی‌توان تصور کرد. همانطور که دستگاه‌های صنعتی را نیز بدون بلبرینگ و رولبرینگ کار نمی‌کنند. به این معنا که بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها برای اینکه بتوانند بهتر کار کنند باید به صورت منظم و پیوسته از آن‌ها نگهداری و مراقبت شود و همچنین در صورت نیاز آن‌ها را تعمیر نمود تا بتوانند عملکرد بهتری و بالاتری داشته باشند در بیشتر مواقع دستگاه‌هایی که بدون داشتن بلبرینگ و رولبرینگ‌ها می‌باشند کار کردن با آن‌ها غیر ممکن می‌باشد.

انواع روش‌های مراقبت از بلبرینگ و رولبرینگ‌ها

انواع روش‌های مراقبت از بلبرینگ و رولبرینگ‌ها عبارت است از:

  • بررسی کردن بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها به وسیله گوش کردن
  • چک کردن بلبرینگ و رولبرینگ از طریق تنظیم کردن دما
  • کنترل بلبرینگ و رولبرینگ‌ها با ترموگرافی
  • روغن کاری بلبرینگ و رولبرینگ‌ها توسط گریس
  • روغن کاری بلبرینگ و رولبرینگ‌ها با روغن

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

انواع روش‌های بررسی و چک کردن بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها

۱. روش‌های بررسی کردن بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها به وسیله گوش کردن

در صورتی که دستگاه stethoscope در دسترس نبود می‌توانید از طریق گوش دادن البته با دقت و توجه کافی این کار را به خوبی انجام دهید.

۲. چک کردن بلبرینگ و رولبرینگ از طریق تنظیم کردن دما

این روش را می‌توانیم به خوبی با استفاده از دستگاه Digital Thermometer انجام داد این دستگاه می‌تواند با دقت بسیار بالا درجه دمای بلبرینگ‌ها را کاملاً مشخص کند. لذا در صورتی که به هر دلیل این دستگاه را در اختیار نداشتید می‌توانید با قرار دادن کف دست خود بر روی بلبرینگ دمای تقریبی آن را تخمین بزنید.

۳. کنترل بلبرینگ و رولبرینگ‌ها با ترموگرافی

چنانچه اصطکاک و سایش در میان متحرک بلبرینگ ماشین آلات راه سازی به وفور مشاهده شد نظیر:

  • کاهش روغن
  • روغن کاری
  • فرسودگی بلبرینگ
  •  و غیره.

باعث افزایش دما در بلبرینگ خواهد شد با استفاده از ترموگرافی می‌توانیم با دقت و توجه بیشتری به سطح بلبرینگ دسترسی پیدا کنیم بلبرینگ‌هایی که بر روی دستگاه با شرایط دشواری نصب شده‌اند. ممکن است چک کردن و کنترل دمای بلبرینگ این بلبرینگ‌ها کار سختی باشد به همین دلیل بهترین روش برای بررسی دما می‌توانید از دوربین‌های ترموگرافی استفاده کنید.

۴. بررسی چشمی بلبرینگ و رولبرینگ‌ها

یکی دیگر از راه‌های کنترل بلبرینگ و رولبرینگ‌ها از طریق چشم می‌باشد. شما می‌توانید از مرغوب بودن روغن روانکار بلبرینگ اطمینان حاصل کنید و از نحوه کار کردن یاتاقان را نیز مورد بررسی قرار دهید. برخی از مواقع ممکن است به هر علتی کاسه نمد خراب و آسیب ببیند در این شرایط مواد آلوده‌کننده نیز به داخل بلبرینگ راه پیدا نکند می‌توانید با یک بررسی چشمی ساده از بلبرینگ و رولبرینگ مراقبت و نگهداری کنید.

۵. روغن کاری بلبرینگ و رولبرینگ‌ها توسط گریس

تمامی قطعات بلبرینگ را باید طبق قوانین و اصول تعیین شده شرکت تولید‌کننده به صورت منظم گریس کاری کنید مجرای گریس خور را باید قبل از روغن کاری دوباره به خوبی تمیز و پاک کنید. چنانچه به هر دلیلی بلبرینگ شما دارای مجرای گریس خور نبود می‌توانید با کمک گرفتن از دستگاه متوقف می‌بایستی دستگاه را خاموش کنید و سپس گریس کاری را به صورت منظم انجام دهید.

روغن کاری بلبرینگ و رولبرینگ‌ها توسط گریس

۶. روغن کاری بلبرینگ و رولبرینگ‌ها با روغن

برای مراقبت و نگهداری ولورین گرو لورینگ‌ها می‌بایست سطح روغن آن‌ها را مرتب بررسی کنید تا جایی که امکان دارد روغن اضافی آن را پیش از تعویض روغن نخست باید روغن قبلی را کاملاً خارج نموده سپس روغن جدید را داخل ظرف مورد نظر بریزید. دمای روغن کاری می‌تواند روی عمر روغن شما تاثیر بگذارد هرچقدر دمای کاری شما بیشتر باشد عمر مفید روغن شما نیز کاهش می‌یابد، اما در صورتی که شرایط دمایی زیر ۵۰ درجه سانتی گراد قرار بگیرد.

روغن کاری با روش حمام سالی یک بار کافی می‌باشد اما برای دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد لازم است این کار سالی ۴ مرتبه روغن را عوض کنید دماهای ۱۲۰ دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد را نیز باید هفته‌ای دو مرتبه یک بار روغن کاری شود یا به صورت کامل تعویض گردد. اگر بخواهیم عمر بلبرینگ و رولبرینگ‌های خود را افزایش دهیم به طور به طور مرتب روغن کاری انجام شود.

عواملی که باعث آسیب رسیدن به بلبرینگ‌ها می‌شود عبارت است از:

برای شما هم پیش آمده باشد که در حین انجام کار بلبرینگ داخل دستگاه دچار آسیب شود. چنانچه قطعه را به موقع از دستگاه خارج نکنید می‌تواند به کل تجهیزات و دستگاه شما آسیب برساند. بنابراین لازم است پیش از بروز مشکلات جدی قطعه آسیب دیده را شناسایی کنید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

زمانی بلبرینگ داخل دستگاه آسیب می‌بیند می‌تواند ناشی از عواملی مانند:

  1. فشار بیش از اندازه
  2. خرده‌هایی مثل ذرات فلزی در سطح بلبرینگ باقی مانده باشند.
  3. در زمان جابجایی و یا انتقال و نصب آن شوک وارد شده باشد.
  4. روغن کاری ضعیف باشد.
  5. و سایر موارد دیگر از این دست.

تاثیر روغن کاری بر دورکاری بلبرینگ صنعتی

هر دستگاه صنعتی برای ساده‌تر و آسان کردن روند دوران و تحمل وظیفه بلبرینگ بارهایی که به دستگاه متحمل شده است. یکی از شاخصه‌های تشخیص میزان کیفیت بلبرینگ‌ها میزان دورکاری آن است. دورکاری به این منظور که مقدار تحمل بار وارد شده بر بلبرینگ و حداکثر دور در دقیقه از طریق بلبرینگ است. عوامل مختلفی بر میزان دورکاری بلبرینگ‌ها موثر هستند. هر چه مقدار دورکاری یک بلبرینگ افزایش یابد کارایی آن نیز به طبع بیشتر خواهد شد. دورکاری این قطعه با توجه به نوع کیفیت ساخت و همچنین نحوه روغن کاری بلبرینگ است.

منظور از روغن کاری بلبرینگ

هر کدام از محفظه ی بلبرینگ خالی بین ساچمه‌ها و دیواره بلبرینگ وجود دارد که باعث چرخش ساچمه‌ها داخل بلبرینگ می‌شود. این محفظه خالی را می‌توان با موادی مثل گریس و یا روغن‌های مخصوص پر کنید تا از آسیب رسیدن به بلبرینگ پیشگیری نمایید. همچنین کارایی آن را نیز بالا ببرید. چنانچه که این محفظه به خوبی روغن کاری نشود تعداد ضربه‌های بلبرینگ به دیواره‌ها افزایش پیدا می‌کند.

از مهم‌ترین علت‌های آسیب رسیدن به بلبرینگ و دستگاه صنعتی اصطکاک است دمای زیاد در اثر اصطکاک باعث فرسایش سریع و همچنین عمر مفید قطعه را نیز کاهش می‌دهد. پس با انجام فرایندهای مراقبت و نگهداری به موقع و منظم بلبرینگ‌ها می‌توان تا حد زیادی از آسیب رسیدن و مشکلات بلبرینگ‌ها جلوگیری کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *