بلبرینگ کلاچ 

طول عمر صفحه کلاچ خودرو به موارد متعددی بستگی دارد، به عنوان مثال کیفیت ساخت و بلبرینگ از جمله مشکلات آن به شمار می‌آید. با این حال بهتر است نسبت به علائم هشدار آن آگاه باشید تا در صورت خرابی، هر چه سریع‌تر به منظور تعویض و یا تعمیر آن اقدام نمایید.

در خودروهایی که سیستم دستی کلاچ وجود دارد، این قطعه بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل است که مشکل در آن باعث ایجاد اختلال در کل سیستم خودرو خواهد شد. از این رو لازم است علائم مشکل شناسایی و برای برطرف کردن آن‌ها اقدامات لازم صورت بگیرد.
گاهی از سمت یاتاقان خودرو مشکلاتی به وجود می‌آید که باعث عدم کارکرد صحیح کلاچ می‌شود. به عنوان مثال ممکن است هنگام کار کردن با پدال کلاچ، یعنی گرفتن یا رها کردن آن صداهای مختلفی را بشنوید و یا احساس کنید که پدال آن مثل همیشه نرم نیست و بیش از حد سفت شده است، هر کدام از این علامت‌ها نشان دهنده مشکلی است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

علائم خرابی در بلبرینگ کلاچ

از مهم‌ترین علائم آن که مشخص کننده خرابی در بلبرینگ کلاچ است، عبارتند از:

  1. پدال کلاچ سفت شده است
  2. چرخ دنده خرد می‌شود
  3. صداهای عجیب و غریب
  4. پدال کلاچ شروع به لرزیدن می‌کند

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

بلبرینگ کلاچ

۱. پدال کلاچ سفت شده است

روغن کاری یکی از ملزومات برای کار کردن صحیح و اصولی بلبرینگ است. به عبارت بهتر وظیفه بلبرینگ کاهش اصطکاک در خودرو است، پس اگر به اندازه کافی روانکاری نشده باشد، نمی‌تواند به خوبی کار خود را ادامه دهد و این باعث افزایش اصطکاک و خرابی‌های دیگر خواهد شد.

گرمای بیش از حد بدون روغن کاری، باعث می‌شود که حرارت در قطعات بیش از حد افزایش یابد و در تماس فلز با فلز ممکن است هر یک از آن‌ها خرد شوند که نتیجه این مسئله در خودرو، مشکل در سیم کلاچ خواهد بود. به همین دلیل بسیار مهم است که به صورت دوره‌ای برای روغن کاری بلبرینگ اقدام نمایید.
این موارد باعث سخت‌تر شدن بلبرینگ می‌شود و به همین دلیل جدا کردن کلاچ به سختی ممکن خواهد بود. از این رو بهتر است که در سریع‌ترین زمان ممکن برای برطرف کردن این مشکل اقدام کنید، به این دلیل که اگر با این شرایط به رانندگی ادامه دهید، احتمال دارد که مشکلات بیشتری برای خودروی شما به وجود بیاید.

۲. چرخ دنده خرد می‌شود

گاهی ممکن است عدم روانکاری صحیح در بلبرینگ، باعث خرد شدن چرخ دنده‌های آن شود. در این حالت به احتمال زیاد، تغییر دنده نیز به راحتی انجام نمی‌گیرد. به همین دلیل بسیار مهم است که به این علامت توجه داشته باشید تا اگر متوجه آن شدید، در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعمیر اقدام نمایید.

زمانی که این اتفاق می‌افتد، جا زدن دنده به سختی ممکن است و به دلیل مشکل در بلبرینگ صفحه کلاچ نیز خراب می‌شود، از این رو بهتر است به جای ادامه رانندگی در سریع‌ترین زمان ممکن خودروی خود را به تعمیرگاه منتقل کنید.

۳. صداهای عجیب و غریب

در سیستم کلاچ، یاتاقان رهاکننده به طوری طراحی شده است که میان غلتک‌ها فضای زیادی نیست. با این حال اگر بلبرینگ به اندازه کافی روغن کاری نشده باشد، فرسایش آن باعث ایجاد فضای خالی بیش از حد خواهد شد. در نتیجه تحمل بار برای یاتاقان به سختی ممکن خواهد بود. از این رو اگر صداهای عجیبی از سمت تایرها می‌شنوید، بهتر است که در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعویض آن‌ها اقدام کنید.

اگر می‌خواهید بدانید که این صداها شبیه به چه چیزی هستند، هرگاه که صداهای شدید و زیادی شنیدید، به خصوص زمانی که پدال کلاچ را فشار می‌دهید، ممکن است مشکل از بلبرینگ باشد و اگر به سرعت برای تعمیر آن اقدام نکنید، صفحه کلاچ نیز در معرض سایش و خرابی خواهد بود.

بلبرینگ کلاچ

صدای سوت زدن

زمانی که موتور خودرو درجا کار می‌کند، صدایی شبیه به سوت می‌شنوید، اما با گرفتن پدال کلاچ به منظور حرکت این صدا قطع می‌شود، مشکل از سمت بلبرینگ است. ممکن است این مسئله به دلیل عدم روانکاری صحیح و یا فرسودگی قطعات آن رخ داده باشد، از این رو نیاز به تعویض یاتاقان خواهید داشت. اگر این صدا به شدت مشهود است و هر بار شدیدتر از قبل می‌شود، شاید لازم باشد که هر چه سریع‌تر برای تعویض بلبرینگ اقدام کنید.

با این حال تشخیص دقیق بر عهده تعمیرکار خودرو خواهد بود، به این دلیل که ممکن است مشکل از فنرهای شل شده کلاچ یا گیربکس باشد.

ایجاد صدا پس از گرفتن کلاچ

یکی دیگر از مواردی که وجود دارد این است که پس از گرفتن کلاچ برای ترمز و یا هنگام تعویض دنده، صدایی را از سمت آن می‌شنوید که مثل ضربه زدن است. به احتمال زیاد، مشکل از بلبرینگ خودرو است، هر چند فرسودگی صفحه کلاچ نیز می‌تواند منشا آن باشد. با این وجود علت اصلی را یک تعمیرکار متخصص به شما خواهد گفت.

ایجاد صدا با رها کردن کلاچ

اگر پس از تعویض دنده و رها کردن کلاچ صدای ضربه شنیدید، دلیل اصلی آن سیم کلاچ است که با تعویض این قطعه، به احتمال زیاد مشکل برطرف خواهد شد. خشکی سیم کلاچ باعث ضربه زدن به موتور می‌شود که این با صدای ضربه و تقه مانند همراه است. از این رو هرگاه این صدا را می‌شنوید، بهتر است که به تعمیرگاه مراجعه کنید.

دنده جا نمی‌رود

اگر احساس می‌کنید که دنده بد جا می‌رود و یا اصلا جا نمی‌رود، ممکن است مشکل از سمت کلاچ باشد. از این رو لازم است که صفحه کلاچ توسط یک کارشناس متخصص بررسی شود.

۴. پدال کلاچ شروع به لرزیدن می‌کند

اگر زمانی که می‌خواهید ترمز کنید و یا دنده را عوض کنید، با فشار دادن پدال کلاچ احساس لرزش می‌کنید، ممکن است صفحه کلاچ دچار مشکل شده باشد و به خوبی رها نشود. دلیل این مسئله نیز از سمت بلبرینگ خواهد بود، چرا که به صورت یکسان و هماهنگ نمی‌تواند به صفحه کلاچ متصل شود.
زمانی که پای خود را روی پدال کلاچ فشار می‌دهید، این پالس را احساس می‌کنید. برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که برای حل این مشکل نیاز به نرم کننده کلاچ دارید، از این رو برای اطمینان بیشتر از عملکرد صحیح کلاچ، اتومبیل را به یک تعمیرگاه منتقل کنید.

از آنجایی که ممکن است بیشتر مشکل از سمت بلبرینگ‌ها باشد، با روانکاری دوره‌ای و اصولی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که خودروی شما به خوبی کار می‌کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *