بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای

یکی از نمونه‌های بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای به دلیل داشتن ساختار شیار مانندی که در داخل رینگ درونی و بیرونی خود دارند در مقایسه با یکدیگر زاویه‌ی مشخصی را می‌سازنند. به دلیل وجود چنین قابلیت‌هایی برای بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای و بلبرینگ ماشین آلات کشاورزی این مدل از بلبرینگ‌ها می‌توانند وزن زیادی را به صورت مداوم تحمل کنند. بلبرینگ‌های یک ردیفه ساچمه تماس زاویه‌ای این امکان را دارند که بار محوری را تنها در یک سو تحمل می‌کند بر همین اساس با بلبرینگ‌های تماس زاویه خود به صورت مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای در اندازه‌ها و سایز‌های مختلف ساخته می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را به تنهایی و یا دوتایی به کار ببرید. این دست از بلبرینگ‌ها به طور دو ردیف ساچمه ساده و یا کاسه نمد دار تولید می‌شوند. بلبرینگ‌ها تماس زاویه‌ای نیز خود به انواع مختلفی تشکیل می‌شوند.

انواع بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای

انواع بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای عبارتند از:

  1. بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای یک ردیفه
  2. بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای دو ردیفه
  3. بلبرینگ‌های با چهار نقطه تماس

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای یک ردیفه

این نمونه از بلبرینگ‌ها دارای زاویه ۴۰ درجه می‌باشند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این قطعه این است که شما می‌توانید در سرعت بسیار بالا کار کنید به این دلیل که قطعات آن از هم جدا نمی‌شوند و می‌توانید از این بابت اطمینان داشته باشید. در صورتی که نیاز به این نوع از قطعه دارید می‌توانید از دو شیوه برای خرید آن اقدام کنید قطعه برای ترتیب‌های متفاوتی خوب هستند. بلبرینگ‌های مناسب هستند که به صورت تکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و آن هم در مواردی به کار می‌روند که نیروی محوری تنها از یک طرف بر بلبرینگ فشار وارد می‌کند. یک مورد از بلبرینگ‌های مشترک هستند که دو یا چند زوج بلبرینگ باید با هم به روش‌های مختلفی به کار روند.

در بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای یک ردیف ساچمه برای مورد استفاده قرار دادن دوتایی ساخته می‌شوند که می‌توان در حالت دوتایی به نحوه‌ی که در مقایسه با یکدیگر قابل استفاده باشند و بتوان آن‌ها را تنظیم نمود و هیچ نوع لقی مثبت یا منفی یا توزیع بار یکدستی نداشته باشند در این دسته از بلبرینگ‌ها به کار بردن واشرهای فاصله پرکن نیازی نیست.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که چه زمانی می‌توانید از بلبرینگ‌های دو ردیفه استفاده کنید. این قطعه نیز قادر به تحمل بار به تنهایی را داشته باشد، اما زمانی می‌توانید از بلبرینگ‌های دوتایی استفاده کنید که بتوانید بار زیاد را تحمل کنید و یا زمانی که نیرو از دو طرف به بلبرینگ وارد شود. کاربرد بلبرینگ در صنایع مختلف بسیار زیاد است.

۲. بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای دو ردیفه

از جدیدترین و بروزترین بلبرینگ‌ها، بلبرینگ‌های دو ردیفه تماس زاویه‌ای طرح A هستند. این نوع کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند و سایز طراحی داخلی آن‌ها خیلی مطلوب و به صرفه است. همچنین زاویه تماس آن‌ها ۲۳ درجه است و بدون اینکه شیار ساچمه خور داشته باشد. نمونه‌های دیگری از این قطعه که به صورت دو ردیف ساچمه است که شیار ساچمه خور در یک سمت آن می‌باشد، اما به آرامی از طریق نوع A جایگزین شده‌اند. این قطعات که شیار ساچمه خور دارند باید به نحوه‌ی درون قطعه قرار بگیرند که بار اصلی محوری به سمت فاقد شیار آن وارد شود.

نمونه‌های مختلفی از کاسه نمددار با استفاده از یک نوع گریس پایه لیتیم پر شده است که دارای ویژگی‌های ضد زنگ زدگی خوبی دارد و این امکان را دارد که در نزدیک دمایی -۳۰ تا +۱۱۰ درجه سانتیگراد کار کنند.

ویژگی‌های بلبرینگ

یشترین کاربرد این قطعه در مصارف عمومی از نوع CB است که به صورت استاندارد برای استفاده دوتایی تولید می‌شوند و زمانی که به طریقی مانند پشت به پشت یا روبروی هم قرار می‌گیرند، میزان لقی آن خیلی کمتر خواهد شد. نکات مورد نیاز هنگام خرید بلبرینگ را فراموش نکنید.

لقی داخل

لقی این دست از بلبرینگ‌ها نسبت به سایر قطعات دیگر متوسط است و به صورت استاندارد و مناسب ابعاد بلبرینگ لقی بین ۵ الی ۵۵ میکرون است. برخی از نمونه‌های این نوع از بلبرینگ‌ها لقی بسیار کمتر یا بیشتر از نرمال حدی دارند که ساخت آن‌ها خیلی مرسوم نیست و زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

قفسه

با توجه به ابعاد این نوع قطعه جنس متریال قفسه‌ها با یکدیگر فرق می‌کند عبارت است از:

  • قفسه برنجی
  • قفسه فیبری
  • قفسه فولادی

۳. بلبرینگ‌های با چهار نقطه تماس

این قطعه دارای شیار ساچمه‌ای است که در واقع یک نوع بلبرینگ تک ردیفه تماس زاویه‌ای است به نحوه‌ی است که بلبرینگ این قابلیت را دارد که می‌تواند وزن محوری را تحمل کند.

میزان گنجایش که برای نصب این قطعه مورد نیاز است کمتر از فضای مورد نیاز برای نصب بلبرینگ‌های دو ردیفه می‌باشد. همچنین میزان درجه زاویه‌ی این از بلبرینگ‌ها نیز به ۳۵ درجه می‌رسد و حلقه داخلی آن‌ها دو تکه است. این نوع قطعه دارای تعداد ساچمه بیشتر و در نهایت افزایش قدرت وزن بار را فراهم می‌کند.

برای پیشگیری از چرخش حلقه بیرونی که در داخل محفظه وجود دارد، سایزهای بزرگ را با دو جای خار ساخته‌اند. میزان ناهمستایی مجاز در این نوع قطعات بسیار محدود است و هر گونه ناهمراستایی باعث افزایش صدای بلبرینگ‌ها می‌شود. از کاربردهای این قطعه می‌توان برای بلبرینگ‌های شعاعی دیگر به نحوه‌ی که جفت شده باشند مانند یک بلبرینگ کف گرد عمل می‌کند و نیز با لقی شعاعی در داخل محفظه نصب می‌شوند. لقی که داخل بلبرینگ‌ها از نوع محوری است. همچنین جنس پنجره ساچمه این قطعات بیشتر از نوع برنج است و برخی از نمونه‌های دیگر آن با پنجره ساچمه پلی آمیدی نیز ساخته می‌شوند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *