شکستن بلبرینگ

گاهی پیش می‌آید که هنگام رانندگی صداهای وحشتناکی را از سمت اتومبیل خود می‌شنوید، ممکن است این سروصداها از سمت بلبرینگ خودروی شما باشد. در این صورت لازم است که به سرعت آن را اصلاح کنید، به این دلیل که خرابی در هر قسمت اجزای آن باعث می‌شود تا بهره‌وری سیستم شما کاهش یابد.

با وجود صدها مورد مختلف که به طور مداوم در سیستم خودرو در حال کار هستند، اتومبیل تحمل خرابی‌های سنگین را نخواهد داشت. فرایند نگهداری و تعمیرات بلبرینگ‌ باید به درستی انجام گیرد. با توجه به این مسئله، در صورتی که بلبرینگ دچار آسیب شده، شکسته و یا فرسوده شده باشد، لازم است که به سرعت آن را تعویض نمایید. با این حال ارزیابی دقیق وضعیت، تعیین علت و جلوگیری از بروز مجدد این وضعیت نیز بسیار مهم است و اگر شما تخصصی در این زمینه ندارید، بهتر است که اتومبیل خود را به یک تعمیرگاه مکانیک منتقل کنید. شکستگی بلبرینگ مشکلی است که نیاز به اصلاح سریع شما دارد و رانندگی با آن عاقلانه نخواهد بود.

دلایل شکست بلبرینگ

دلایل زیادی وجود دارد که باعث شکستن بلبرینگ می‌شود و نیاز به تعویض دارند. با این حال مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل شامل این موارد است:

  1. عدم موفقیت در روغن کاری
  2. آلودگی و خوردگی
  3. فاصله نامطلوب
  4. ساییدگی اجزا و قطعات
  5. اتصالات ضعیف
  6. میزان خستگی قطعه
  7. فضای داخلی ناکافی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. عدم موفقیت در روغن کاری

روغن کاری یکی از اولین نکاتی است که باید درباره عیب یابی مربوط به بلبرینگ‌های خودرو به آن توجه داشته باشید. از آنجایی که گزینه‌های زیادی در دسترس است، روان کننده‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شوند.
برای روانکاری مناسب یاتاقان‌های نورد، ویسکوزیته کافی در دمای مناسب لازم است. برخی از موارد نشان داده‌اند که سطح کار دارای ویسکوزیته کافی دما نبوده است. عدم ایجاد وضعیت مطلوب، باعث سایش در تماس فلز به فلز می‌شود. همچنین اگر دو گریس ناسازگار با یکدیگر مخلوط شوند، شکست بلبرینگ اجتناب ناپذیر است. تغییر رنگ و چربی گریس نشانگر خوبی از این مشکل است.

بلبرینگ

با این وجود روغن کاری بیش از حد به اندازه روغن کاری کم نیز می‌تواند مشکلاتی را برای وضعیت بلبرینگ ایجاد کند. در حالی که روغن کاری کم باعث تماس بیش از حد فلز با فلز می‌شود، روغن کاری زیاد باعث ایجاد گرما و اصطکاک خواهد شد، به این دلیل که عناصر نورد به صورت مداوم در حال تلاش هستند تا چربی‌های اضافی را از بین ببرند.

علاوه بر میزان روغن، بهتر است که حتما میزان مهروموم را بررسی کنید. مهروموم معیوب موجب فرار روغن می‌شوند و همین مسئله باعث سایش زودرس و نیاز به تعویض مکرر بلبرینگ می‌شود.

۲. آلودگی و خوردگی

خاک، شن و ماسه و آب از شایع‌ترین آلاینده‌هایی هستند که وجود آن‌ها باعث بروز مشکلاتی در بلبرینگ ماشین آلات راه سازی می‌شود. آن‌ها می‌توانند فیلم روغن را رقیق کرده، ویسکوزیته را کاهش داده و ممکن است سطوح بلبرینگ را دچار خوردگی کنند. همچنین با اختلال در فیلم روغن باعث فرسایش و وجود هزاران ذره ساینده در آن می‌شوند.

۳. فاصله نامطلوب

برخی از بلبرینگ‌ها، فاصله جزئی را میان شفت و یاتاقان تحمل می‌کنند. با این حال در برخی از موارد، مشکل در مسیر حرکت و ساییدگی توپی‌ها، قابل شناسایی خواهد بود.

شایع‌ترین دلایلی که باعث ایجاد این مسئله می‌شوند شامل شفت‌های خم شده، ایجاد گردوخاک روی شفت و مواردی از این دست است. این فاصله باعث ایجاد ارتعاش و بارهای زیادی می‌شود. برای جلوگیری از بروز مشکلات در تراز، لازم است که به طور مرتب شفت‌ها و محفظه‌ها را بازرسی کنید.

۴. ساییدگی اجزا و قطعات

در صورتی که بخشی از قطعات دچار ساییدگی شده باشند، آن‌ها بار بیشتری را تحمل می‌کنند و در نتیجه بیشتر در معرض ساییدگی قرار می‌گیرند. این مشکل زمانی که هوزینگ بر روی یک پایه ناصاف قرار گیرد، پیش می‌آید. اگر درباره هوزینگ در بلبرینگ مشکوک هستید، بهتر است که آن را اصلاح کنید.

مهروموم نیز می‌توانند به صورت ناخواسته در فرایند نصب دچار مشکل شوند. زمانی که به آن‌ها فشار وارد شده و آسیب ببینند، در عملکرد قفس بلبرینگ تداخل ایجاد می‌کنند و به آلاینده‌ها اجازه ورود به بلبرینگ را می‌دهند.

بلبرینگ

۵. اتصالات ضعیف

بسیار مهم است که بلبرینگ به درستی در یک شفت با اندازه دقیق نصب شود. اگر شفت بیش از حد بزرگ بوده و یا در اثر گرما منبسط شوند، موجب می‌شود که فاصله ایجاد شده باعث اصطکاک و گرمای بیشتر شود که در نهایت سایش ایجاد می‌شود. اگر شفت کوچک‌تری داشته باشید و یا بیش از حد شل شده باشد، بلبرینگ روی شفت می‌خزد. این مشکل باعث ایجاد گرما، سروصدا و مشکلاتی مثل فرار روغن خواهند شد.
به طور کلی سست بودن می‌تواند نشانگر عدم نصب مناسب یاتاقان‌ها باشد. از این رو به صورت خودسرانه برای محکم کردن آن‌ها اقدام نکنید. اقدام اصلاحی برای تناسب با توجه به تفاوت در مواد و دمای کارکرد متفاوت است.

۶. میزان خستگی قطعه

شکست در اثر خستگی، پس از پوسته پوسته شدن ایجاد می‌شود. به این دلیل که مواد در حال گسستن از هم هستند. این نوع خرابی پیشرونده است و پس از شروع کار و با عملکرد بیشتر، گسترش می‌یابد.
این مشکل همواره با افزایش چشمگیر لرزش همراه خواهد بود و این نشان دهنده ناهنجاری است. اگر خستگی زودرس باشد، این نتیجه بار بیش از حد است. در نتیجه لازم است که بار را کاهش دهید و یا بلبرینگ را با قطعه‌ای جایگزین کنید که ظرفیت بیشتری داشته باشد.

۷. فضای داخلی ناکافی

عدم وجود فضای کافی، باعث اصطکاک شده و همچنین عمر خستگی یک بلبرینگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر فضای داخلی یاتاقان ناکافی باشد، گرمای بیش از حد در آن ایجاد می‌شود. پس از آن افزایش دما در ویسکوزیته تاثیر می‌گذارد و باعث بروز مشکلاتی در روغن کاری می‌شود. در نهایت اصطکاک داخلی به قدری گسترش می‌یابد که یاتاقان قفل خواهد شد.

فضای داخلی برای بلبرینگ به برنامه شما بستگی دارد. شما باید اطمینان داشته باشید که بلبرینگ دارای حداقل فضای لازم است.

امروزه بلبرینگ ماشین سنگین و بلبرینگ‌های دقیق با استفاده از پیشرفته‌ترین و بهترین تجهیزات طراحی و تولید می‌شوند. یاتاقان‌ها با دقت بسیار بالا در برنامه‌های کاربردی به کار گرفته شده و در نتیجه قابلیت اطمینان کارکرد، ماندگاری بالا، سرعت مناسب، سروصدای کم و دیگر ویژگی‌های لازم را در این بخش ارائه می‌دهند. به همین دلیل لازم است که با این خصوصیات آشنا باشید تا بتوانید در صورت بروز مشکل، به سرعت برای تعویض آن‌ها اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *