روغن کاری قطعات

هر کدام از قطعات خودرو مانند بلبرینگ ماشین آلات راه سازی و یا بلبرینگ ماشین سنگین برای اینکه به خوبی کار کنند نیاز به روان‌کننده دارند. از مهم‌ترین عوامل برای نظارت بر بهبود کارایی و همچنین افزایش سودآوری روغن کاری قطعات است که یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران تسهیلاتی کارخانه‌‌ها و شرکت‌‌ها می‌باشد. برای مطمئن شدن از فرآیند روانکاری به صورت صحیح باید یک سری از نکات را رعایت کنید.

باورهای اشتباه در مورد روغن کاری قطعات

۱۰ باورهای اشتباه در روغن کاری قطعات از جمله:

  1. روان‌کننده‌‌های آلوده
  2. استفاده از روغن‌‌های نادرست
  3. پرهیز از روانکاری بیش از حد
  4. روانکاری باید هر یک سال انجام شود.
  5. نصب نامناسب
  6. مخلوط کردن روغن‌‌ها با هم
  7. نگهداری از روان کننده‌‌ها در هر جایی
  8. خستگی
  9. یکسان دانستن تمامی روان کننده‌‌ها

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. روان‌کننده‌‌های آلوده

یکی از دلایل اصلی کاهش تحمل قطعه و شکستگی سریع، آلوده بودن روان‌کننده‌‌ها می‌باشد. علاوه بر اینکه روغن‌‌های نامرغوب باعث صدمه زدن به دستگاه می‌شود، تمیز کردن آن‌‌ها نیز می‌تواند هزینه‌ی زیادی در بر داشته باشد. اولین اقدام برای پیشگیری از آسیب دیدن و شکسته شدن سریع قطعه می‌شود. به عنوان نمونه آلودگی‌‌های ناشی از ذرات معلق در هوا، خاک‌‌های خارج از مرکز یا از عوامل در داخل دستگاه باشد.

۲. استفاده از روغن‌‌های نادرست

انتخاب نوع روغن مرغوب و استاندارد بسیار مهم است. به کار بردن روغن‌‌های نامرغوب و نامناسب می‌تواند خسارات غیر قابل جبرانی را به قطعه وارد کند و حتی ضمانت نامه دستگاه‌‌ها را نیز از بین ببرد. تولیدکنندگان ماشین آلات معمولا نوع ویژه‌ای از روان‌کننده‌‌ها را برای هر دستگاه توصیه می‌کند و این قوانین باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

10 باور اشتباه در روغن کاری قطعات

۳. پرهیز از روانکاری بیش از حد

با توجه به اینکه انجام ندادن گریس و روغن کاری نکردن به موقع قطعات می‌تواند خسارات غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد. همچنین استفاده بیش از حد مجاز از روان‌کننده‌‌ها نیز می‌تواند باعث مرطوب شدن قطعه شده و آسیب‌‌هایی به آن برساند که نیاز به تعمیر داشته باشد. روانکاری بیش از اندازه منجر به نشت درز بند می‌شود. زمانی که چربی خشک می‌شود، به دلیل روغن کاری اضافی فشار بیشتری به قطعه وارد می‌شود که باعث آسیب بیشتر به بلبرینگ‌‌ها می‌شود.

۴. روانکاری محدود

یکی از ساده‌ترین موضوعات کمبود روان‌کننده‌‌ها است اگر قطعات به خوبی نگهداری نشوند، در مدت زمان کوتاهی آسیب می‌بینند. درجه دمای بیش از اندازه و صدای زیاد نشان دهنده نیاز به روانکاری است. مورد توجه قرار ندادن این مسئله در محیط‌‌های شلوغ، باعث خرابی و شکسته قطعه می‌شود.

۵. روانکاری باید هر یک سال انجام شود

از دیگر باورهای غلطی که وجود دارد این است که هر یک سال یکبار باید قطعاتی مانند بلبرینگ یا یاتاقان را روغن کاری کنید. چند شاخص مهم وجود دارد که می‌تواند در برنامه روانکاری اثر بگذارد، از قبیل:

  • مدت زمان استفاده از بلبرینگ در فضای دستگاه
  • غیر معمول بودن روانکاری هفتگی
  • مقدار زمانی که از بلبرینگ استفاده می‌کنید.

در صورتی که از قطعات با توجه به وضعیت مناسب و همچنین با استفاده کمتر تنها به روغن کاری در طول سال نیاز دارند. خوب است که شما با یک برنامه ریزی منظم و دقیق روغن کاری مجدد را بدون در نظر گرفتن شدت و نیاز قطعه در طول سال انجام دهید.

۶. نصب نامناسب

تقریباً مهم‌ترین آسیب‌‌ها و خساراتی که بر روی بلبرینگ‌‌ها رخ می‌دهد به دلیل نصب اشتباه است. برای نصب و اجرای صحیح بلبرینگ‌‌ها روش‌‌های مختلف هیدرولیکی و مکانیکی یا گرمایی وجود دارد با رعایت آن‌‌ها از آسیب‌‌های زود هنگام پیشگیری می‌کند.

۷. مخلوط کردن روغن‌‌ها با هم

حقیقتی که وجود دارد این است که تمامی روان‌کننده‌‌ها برابر نیستند در صورتی که روان‌کننده‌‌های نامرغوب و نامناسب با هم مخلوط شوند می‌تواند به همان میزان آسیب و صدمه وارد کند. مطابق با تحقیقات مخلوط کردن مواد روانکاری مصنوعی و مواد معدنی منجر به بروز مشکلات بیشمار، همچنین باعث نشت و شکست کامل قطعه می‌شود.

زمانی که روان‌کننده‌‌ها به صورت اشتباه با هم ترکیب شوند، باعث می‌شود که آن‌‌ها از درزبندها بیرون بیایند و به بیرون نشت کنند در نتیجه منجر به شکسته شدن قطعه می‌شود بروز این دست از مشکلات باعث بالا رفتن هزینه‌‌ها می‌گردد. هنگامی که یک ضخیم‌کننده‌ی غلط و نامناسب به روغن اضافه می‌شود مخلوطی را ایجاد می‌کند که ممکن است برای بیشتر دستگاه‌‌ها مناسب نباشد.

10 باور اشتباه در روغن کاری قطعات

۸. نگهداری از روان‌کننده‌‌ها در هر جایی

روان‌کننده‌‌ها خیلی سریع می‌توانند آلوده شوند، در صورتی که روان‌کننده‌‌ها را در محلی که گرد و خاک یا در فضای آلوده هستند می‌تواند به سادگی باعث خراب شدن مواد گردد. بنابراین باید توجه داشته باشید حتما روان‌کننده‌‌ها را در فضاهای خشک، خنک و تمیز نگهدارید.

۹. خستگی

با ورود فشار بیش از اندازه به دستگاه‌‌ها و خدمات نامناسب موجب آسیب رسیدن بیش از ۳۴ درصد از بربلینگ‌‌ها می‌باشد. با استفاده از دستگاه‌‌های نظارت بر میزان عملکرد و هشدارهای لازم مانع از میزان آسیب‌‌ها و صدمات شود.

۱۰. یکسان دانستن تمامی روان‌کننده‌‌ها

از دیگر باورهای اشتباهی که معمولا افراد فکر می‌کنند این است که تمامی روان‌کننده‌‌ها یکسان هستند و هیچ تفاوتی با هم ندارند باید گفت که تصور کاملاً اشتباه است هر کدام از روان‌کننده‌‌ها مزیت‌‌های مختص به خود را دارند که می‌تواند بر روی میزان موفقیت و نحوه‌ی کارکرد دستگاه شما تاثیر بگذارد.

انواع روان‌کننده‌‌ها

انواع روان‌کننده‌‌ها عبارت است از:

  • گریس
  • گرافیت
  • روغن
  • روان‌کنندهای جامد
  • آبکاری تخصصی

از دیگر علت‌‌هایی که شما نبایستی تمامی روان‌کننده‌‌ها یکسان بدانید این است که بعضی از انواع روغن کاری‌‌ها به صورت صحیح با هم ترکیب نمی‌شوند. در صورتی که به درستی از روان‌کننده جدیدی استفاده نکنید احتمال این که با روان‌کننده قبلی مخلوط نشود می‌تواند منجر به ساییدگی و عدم تحمل بیشتر یاتاقان‌‌های شما گردد. معمولا روان‌کننده‌‌های خاص با هم به خوبی مخلوط می‌شوند نظیر روغن و روان‌کننده‌‌های جامد.

نتیجه

با از بین بردن باورهای اشتباهی که در این گفتار ذکر شد می‌توان طول عمر مفید قطعات دستگاه خود را افزایش داد و سالیان متمادی از آن به خوبی استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *