بلبرینگ‌های نورد

با توجه به شناختی که از محبوب‌ترین بلبرینگ در دنیا دارید و به خوبی می‌دانید که از آن‌ها در صنایع مختلف می‌توانید استفاده کنید باید گفت که تریبولوژی‌ها نیز در بلبرینگ‌های نورد کاربردهای زیادی دارند که در این گفتار قصد داریم که در این باره بیشتر بپردازیم.

موارد استفاده تریبولوژی در بلبرینگ‌های نورد

  1. طراحی تریبولوژی
  2. اصطکاک و پوشیدن مواد
  3. سطح درمان و تریبولوژی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. طراحی تریبولوژی

با توسعه بلبرینگ‌های نورد به ویژه در شرایط و محیط‌های کاری سخت و شدید، لازم است که حتما از یاتاقان‌های نورد مورد استفاده قرار دهید. هدف اصلی از طراحی یاتاقان‌های نورد فراهم آوری ضروریات برنامه مانند SKF است. با استفاده از یاتاقان‌های توپ زاویه‌ای با افزایش سرعت که توسط شرکت‌های تولید کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد این دست از یاتاقان‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که می‌توانید به خوبی وزن‌های سنگین با سرعت بالا را تحمل کرد، همچنین می‌توان با بهبود مشخصات سطح کانال و تماس را تغییر داد، سپس آن را بهبود داد.
در نهایت نیز کشویی بین توپ و سطح کانال را کاهش می‌دهد. همچنین نیروی بالای سوراخ را نیز کمتر می‌کند از همین رو نیز اصطکاک بین قفس و توپ نیز کاهش پیدا خواهد کرد و در پایان نیز کارایی و عملکرد آن را افزایش خواهد داد. با توجه به شرایط می‌توان تحمل آن را بالا برد. بلبرینگ نورد علاوه بر اینکه نیاز مشتریان را برآورده کرده است باعث شده است که حداقل میزان اصطکاک هر جفت اصطکاک را نیز به حداقل برساند از این رو تریبولوژی است که به بهبود طراحی یاتاقان‌های نورد کمک بسزایی می‌کند.

کاربرد تریبولوژی در بلبرینگ‌های نورد

۲. اصطکاک و پوشیدن مواد

مدت زمان رولینگ با توجه به شرایط سخت تحت تاثیر خاصیت ماده یاتاقان قرار دارد با توجه به زیاد بودن جفت اصطکاک نورد می‌توان گفت که یاتاقان‌ها در زمان پوشیدن تا حدودی بی اثر بودند. یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اشکال خرابی غلطک سایش است. خواص سایش CR4M04V که مورد بررسی قرار گرفت. معتقد است که سطح مواد با سایش چسب و خستگی منجر به ترک سطح می‌شود با توجه به تجزیه و تحلیل ترسیمی از یاتاقان نورد WEC محصول مواد اصطکاک، دستگاه اصطکاک و تعادل تربیو شیمیایی که مورد توجه قرار گرفته شده است.
طبق بررسی اصطکاک و سایش مواد بلبرینگ، با جستجو در مکانیسم سایش مواد بلبرینگ و به دنبال آن کاهش ساییده شدن یاتاقان غلتکی با توجه به روش‌های بهینه زندگی عمر یاتاقان‌های نورد طراحی شده است.

۳. تعمیر بلبرینگ تریبولوژی

مورد تجزیه و تحلیل قرار دادن عمق آماری از عدم موفقیت یاتاقان‌های نورد این آسیب‌ها و مشکلات بیشتر به صورت سطحی و زیر سطحی یا اینکه توسط عنصر نورد انجام می‌شود، با توجه به این نکته برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلایندگی‌ها در سراسر دنیا، و تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌هایی که در این حوزه شده است.

تعمیر بلبرینگ نورد به سرعت در حال افزایش است. با توجه به فناوری‌ها و دانش روز دنیا تصفیه سطح یاتاقان‌های نورد در آینده در حال توسعه و گسترش است. با توجه به تکنیک‌ها و روش‌های سنتی سطح درمانی از قبیل کاربراسیون، نیترید، PVD، CVD یا فناوری‌های تصفیه سطح در حال ظهور از قبیل کاشت یونی، اصلاح سطح اولتراسونیک، اصلاح سطح لیزر، همچنین بررسی عملکرد و میزان مقاومت در برابر سایش عبور لازم است. آزمایش کردن اصطکاک تحت تاثیر کاشت یون N در خاصیت سایش لایه سطحی ۹CR18، کاشت یون فلزی بر خواص سایش CR4M04V همچنین خواص سایش سطح M50 تحت درمان لایه کامپوزیت Zno مورد بررسی قرار می‌گیرد. درمان سطحی با آنتی اکسیدان‌های طبیعی فرایند اصطکاک را کاهش می‌دهد. طبق بررسی خصوصیات تریبولوژیکی سطح تحت درمان با سطح، می‌توانید کارایی و مکانیسم آسیب لایه اصلاح شده را درک کنید و در نتیجه نیز فرایند تصفیه سطح بهبود یافته و عملکرد تحمل و مدت زمان عمر بهبود می‌یابد. تریبولوژی به صورت توسعه یافته‌ای در تکنولوژی درمان سطح تحمل بلبرینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل نصب بلبرینگ‌های نورد

مراحل نصب بلبرینگ‌های نورد عبارتند از:

  1. تمیز کردن
  2. بازرسی
  3. نصب

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

نصب بلبرینگ نورد

۱. تمیز کردن بلبرینگ

بلیرینگ‌ها را چطور تمیز کنیم؟ پیش از نصب بلبرینگ نورد باید سعی کنید که آن را کاملاً تمیز کنید تا عاری از هر گونه گرد و غبار یا کثیفی باشد. همچنین در صورتی که تراشه‌های فلزی در یاتاقان فرو رفته است را از آن خارج کنید تا آسیب یا صدمه‌ای به توپ، غلتک یا راه آهن شما نرسد.  چگونگی تمیز کردن بلبرینگ‌ها به این صورت است می‌توانید گریس‌های بیشتر یا چربی ضد زنگ را بر روی بلبرینگ خرد کنید، سپس آن را در یک بشکه‌ی نفت سفید غوطه ور کنید و در پایان آن را با نفت سفید به خوبی تمیز کنید در مرحله‌ی بعدی آن را با بنزین تمیز کنید.
همچنین می‌توانید از روش‌های دیگری مانند استفاده از برس یا یک تکه پارچه برای تمیز کردن بلبرینگ‌ها کمک بگیرید، سپس روی آن بزنید تا روغن اضافی آن از لبه بلبرینگ خارج شود در حین تمیز کردن مراقب باشید که یاتاقان خود تراز به راحتی از توپ غلتک جدا نشود، باعث لغزش توپ غلتک نیز نگردد، همچنین برای جلوگیری از گرفتگی خط بلبرینگ نیز مراقب باشید که به توپ یا مانند آن نیز آسیبی وارد نشود.

۲. بازرسی بلبرینگ

در زمان تمیز کردن بلبرینگ بررسی کنید که آیا حلقه‌های داخلی و خارجی دچار زنگ زدگی شده‌‌اند یا خیر؟ همچنین نشانه‌هایی از سایش، توپ یا غلطک چاله نیز مشاهده می‌شود یا دچار تغییر رنگ می‌گردد، آیا قفس تاب یا ترک برداشته است. بخش‌هایی که زنگ زده است آیا دچار اصطکاک است؟ این بخش‌ها را می‌توانید با اکسید کروم و روغن موتور خرد کنید یا توسط پودر اکسید کروم یا پماد مخلوط شده با روغن معدنی آن را کاملاً پوشش دهید برای تمیز کردن بهتر است که از یک پارچه نمدی استفاده کنید. لکه‌هایی زنگ زده را می‌توانید به راحتی با استفاده از یک پارچه ماسه ریز و با روغن معدنی به خوبی پاک کنید. نشانه‌های سایش، گودال و غیره نیز باید گسترده‌تر از حد مبادله باشد. بعد از مرحله‌ی تمیز کردن بلبرینگ، می‌توانید حلقه داخلی را با پارچه ماسه ریز و روغن معدنی به خوبی مالش دهید. نشانه‌های سایش، گودال و غیره می‌بایستی گسترده‌تر از حد مبادله باشند.
پس از تمیز کردن یاتاقان‌ها حلقه داخلی را با یک دست می‌توانید نگه دارید حلقه بیرونی را با دست دیگر فشار دهید تا فرایند خالی شدن سریع اتفاق بیفتد. بلبرینگ‌های معمولی، صاف، انعطاف پذیر، سریع و بدون سر و صدا هستند که در زمان چرخش آن‌ها طولانی‌تر است. در صورتی که فاصله بین حلقه‌های داخلی و خارجی خیلی زیاد باشد، باعث می‌شود که قفس در زمانی که در حال چرخش است از یک جهت به جهت دیگر می‌چرخد و صدای را تولید می‌کند.

۳. نصب بلبرینگ

برای نصب این نوع یاتاقان باید افرادی که در این زمینه تخصص و مهارت لازم را دارند این کار را انجام دهند تا آسیبی به قطعه‌ی شما نرسد. در این شرایط بلبرینگ نورد می‌تواند بهترین کارایی و عملکرد را برای شما داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *